tiistai 10. toukokuuta 2011

PUUTTUUKO VISIO & UUPUUKO STRATEGIA?

Liiketoiminnan vision ja strategian määrittely, erityisesti pidemmällä tähtäimellä, on usein haastava tehtävä. Visio on tavoite, johon suunnataan kuin laiva matkalla kohti tiettyä satamaa. Vision tulee sisältää ymmärrys omasta toimialasta ja sitä ympäröivästä toimintakentästä kohdemarkkinoineen ja kilpailijoineen. Yrityksessä on selvä käsitys omista tuotteista tai palveluista ja niiden asettumisesta maailman kartalle ja parhaassa tapauksessa myös hieman käsitystä siitä mihin suuntaan asiakkaiden tarpeet, trendit ja teknologian kehitys ovat kovaa vauhtia menossa.

Muutosvoimat heiluttavat myös sinun merirosvolaivaasi ja sinun on koko ajan navigoitava kartalla parhaiden kykyjesi mukaan. Mitä paremmin tunnet kartan ja osaat ennakoida säiden vaihtelua, sen paremmin toteutat asettamaasi visiota ja strategiaasi ja yrityksesi menestyy. Huonoilla tuotteilla ja huonolla asiakaspalvelulla ei kuitenkaan menesty kukaan, ei edes parhainkaan kippari. Yrityksesi visio määrittelee yrityksen yleiset kasvutavoitteet ja karkeisiin kannattavuuslaskelmiin perustuvat tavoitteet. Strategiaa tarvitaan vision toteuttamiseen ja vision määrittämiin päämääriin pääsemiseen. Strategia on vision hienosäätöä, se antaa työkalut vision asettamaan tavoitetilaan pääsemiselle. Strategia määrittää työkalut, resurssit ja investoinnit ja tarkentaa yleisten tavoitteiden sisältöä ottaen huomioon yrityksen resurssit ja osaamisen tason sekä mahdolliset toimintaa haittaavat tekijät. Strategia sisältää keskeiset toiminnan mittarit, jotka mittaavat kehitystä ja pysymistä kurssissa. Ilman visiota ja strategiaa laivasi on tanakasti tuuliajolla.

Merirosvon työ täynnä visiota ja strategiaa - tavoitteena tehokkaasti ryöstetty ja tarkkaan valikoitu kohde.

www.istockphoto.com

Jokainen laivan merirosvo tarvitsee vision ja strategian, sitoutuu siihen ja tunnistaa sen toimiessaan toimintaa ohjaavana ohjenuorana. Mikä tärkeintä - hyvin määritelty yhteinen visio ja strategia auttaa merirosvoa päivittäisissä päätöksissä ja valinnoissa kun hän esim. miettii, tarvitseeko piraattiporukka ryöstämilleen tuotteilleen sähköistä kauppaa lähisatamassa olevan kivijalkaputiikin kylkeen ja verkostoituisivatko he kenties toisten samankaltaisten merirosvolippujen alla seilaavien yrittäjien kanssa ja tuleeko sitä kautta kaikille parempi tuotto kuin vain toimimalla yksin?

Tähän esimerkkiin valittujen merirosvojen visio on kolmesta eri osavisiosta kumpuava kombinaatio. He haluavat kasvattaa liiketoimintaansa hankkimalla uusia tuotteita sekä kansainvälistyä - silti he myös pyrkivät lyhyellä aikavälillä saamaan aikaan sellaisen tuloksen, että voivat surutta myydä laivansa toiselle piraattiporukalle mahdollisimman korkealla hinnalla ja ryhtyä itse rehellisempiin hommeleihin, sillä pääomarahoittajat tuskin kiinnostuvat heidän yritystoiminnastaan...

Jos visio ja strategia eivät ole määriteltyinä, saattaa merirosvokin jäädä haahuilemaan erilaisten aikaa ja varoja vievien kokeilujen teille vain todetakseen ettei taas kannattanut. Mikäli kukin yrityksen toimintakentässä tapahtuva valinta on linjassa yrityksen vision ja strategian kanssa, voit merirosvonakin nukkua yösi rauhassa kelluvassa laivassasi ilman että sinun tarvitsisi huolehtia jokaisesta tuulenpuuskasta tai ohikulkevasta laivasta. Tiedät rajanneesi strategiasi käsittämään vain tietyillä vesillä purjehtivia punaisia laivoja, jotka kohtaatte vasta huomenna. Voit tänään säästää aikaa, levätä ja keskittyä olennaiseen ja antaa niiden visiottomien ja strategiattomien merirosvojen poukkoilla siellä täällä jo-ryöstettyihin kaikenvärisiin laivoihin ilman aikataulua rynnäten. Merirosvokapteeni pysyy visiossaan ja jakaa sen päämäärätietoisesti alaistensa kanssa. Hän ei vaihda jatkuvasti strategiaa ja kaikki tietävät mikä laiva on tarkoitus ryöstää. Kapteeni seuraa säännöllisesti innovaatioita merirosvoyrittäjien kentässä sekä syväluotaa globaalia tilannetta maailmanmarkkinoilla mutta muuttaa oman laivansa strategiaa ainostaan yhteistuumin alaistensa kanssa. Mikäli hän tulkitsee ettei esim. Somalian rannikolta enää tule riittävää liikevoittoa, hän hioo yrityksen strategiaa siten, että strategia alkaa tunnustella myös muita aluevesiä.
Merirosvolaivan business idea ja visio on selkeä, napakka ja lyhyt. Ryöstä laiva tai tule sen ryöstämäksi. Selkeä visio sisältää perimmäisen idean toiminnan jatkuvuudesta. Vain toimimalla tehokkaasti ja päämäärätietoisesti voit saada tuloksia. Äläkä unohda tahtotekijää, merirosvot TAHTOVAT ryöstää!

Piraatit AD HOC ajolla - E-STRATEGIA osana kokonaisstrategiaa pelastaa tilanteen!

www.istockphoto.com

Koska merirosvokapteeni on edistyksellinen nykyliikemies ja hänellä on missio kehittää liiketoimintaansa, hän on tuonut toimintaan mukaan yrityksen vision tukeman e-strategian ja sähköiset työkalut. Hänellä on käytössään monipuoliseen merirosvotoimintaan erittäin hyvin räätälöity ja kaiken kattava toiminnanohjausjärjestelmä, jonka nimeä kapteeni ei kuitenkaan paljasta ettei vahingossakaan matkailupuolen ihmiset saa vihiä asiasta! Visiona ei ole pelkästään kasvu vaan myös palvelun parantaminen ja tuotevalikoiman monipuolistaminen lyhyellä aikavälillä. Ilman e-strategiaa laiva olisi jouduttu pistämään telakalle seisokkiin jo aikoja sitten ja miehistö muihin hommiin. Laivassa on sähköisen kaupankäynnin puitteet otettu huomioon, sinne on tuotu tietokoneet ja nopeasti toimivat 3G yhteydet (=oho!) ja piraattien verkkokauppa on käynnistänyt toimintansa mukavin tuloksin. Kävijämäärät ja myyntiluvut ovat nousseet sähköiskun lailla kertoo kapteenille Google Analytics seurantaohjelma. Webbisivut toimivat, ovat helposti saavutettavat ja interaktiiviset. Verkkokauppasivustolla toimintaa inhimmillistetään ja tuodaan lähelle ostajaa laittamalla sivustolle valokuvia yrityksen merirosvoista heidän vastuualueidensa mukaan (=kasvot edistää myyntiä!).

Piraattien verkkokauppa löytyy hyvin eri hakukonehauissa.Konversio luvut pk piraattiyrityksessä ovat mukavat 5%, verkkokaupan maksumuodot ovat moninaiset ja eri ryhmiä palvelemaan luodut, asiakaspalvelukanaviakin on ainakin kymmenen. Verkossa olemisen laatua ja yrityksen imagoa vakoilee sähköisistä palveluista vastaava piraatti jolla on käytössään monitoring-palvelu Google Alerts. Verkkokaupan tuottoa seurataan kuin hai laivaa. Jopa venäläispiraatit voivat ostaa tuotteita tämän laivan verkkokaupasta omalla sähköisellä valuutallaan ja jopa edistyksellinen affiliate- ja SoMe kaupankäynti piraattien facebook sivuston kautta toimii jo myös. Tietoa piraattien tuotteista jaetaan myös muualla SoMe:ssa, esim. merirosvoaiheisissa foorumeissa ja blogeissa, joista ostopäätökset palautuvat muutamalla klikkauksella takaisin verkkokauppaan. Kaiken tämän myynnin ja palvelun edistämiseen tähtäävän sisällön on mahdollistanut selkeä visio siitä mitä halutaan ja mitä tavoitellaan.

Kuka ei näitä tuotteita halua fanittaa niin ei tiedä hyvästä mitään! Ja kauppa käy kuin tanssi!

Mukana toimii myös muutamia brokereita komissiota vastaan. Piraattien verkkokaupassa mukaan on otettu myös itseräätälöidyt merirosvohatut uutena verkosta tilattavana tuotteena jossa asiakas voi räätälöidä suoraan verkossa haluamansa kaltaisen hatun ja merirosvolaivan ompelimo hoitaa homman ja toimittaa tuotteen mahdollisimman ripeällä toimitusajalla. Merirosvokaupan asiakkaat sitoutetaan ja osallistetaan koko touhuun mukaan, facebookin kautta heihin pidetään ruohonjuuritason yhteyttä ja ilmoitellaan uusista saaliiksi saaduista tuotteista sekä kuullaan asiakkaiden toiveita. Ryöstöretkistä laitetaan You tube ja Vimeo materiaalia verkkoon sekä hyödynnetään mm. sähköisiä sosiaalisen median kuvapalveluja. Kapteeni myös twiittailee usein ja on opiskellut twiittaamiseen tarvittavaa spesiaalia piraattisanastoa ja kieltä. Ja tämä kaikki kuuluu merirosvolaivan e-strategiaan jonka budjetti muodostaa ainoastaan n. 0,2-1% koko merirosvoyrityksen liikevaihdosta. Voi todellakin puhua hyödyn optimoinnista!

Kapteeni tietää että yrityksen ydinosaamisen kohdentamisessa, määrittelyssä ja teknologialähtöisessä suuntaamisessa sekä kilpailukyvyn säilyttämisessä tarvitaan e-strategiaa. Sitä tarvitaan myynnin ja markkinointiviestinnän optimoimisessa teknologiaa hyödyntämällä. Piraateille on tärkeää olla näkyvissä oman toimialansa arvoverkossa. Jos et ole verkossa, saattaa joku luulla että laivasi on uponnut, upotettu tai myyty.
E-strategia mahdollistaa tiiviimpien asiakassuhteiden vaalimisen ja uusien asiakkaiden sekä yhteistyökumppanien löytämisen helpommin ja tehokkaammin verkon kautta. Kapteeni käyttääkin uusia viestintäkanavia apunaan asiakkuuksien motivaatiosegmentointia tehdessään. Ja kun yhteydenpito verkossa on helpompaa, ei tarvitse enää roikkua tuntikaupalla kännykässä jakamassa tietoa vain yhdelle ihmiselle kerrallaan vaan sama tieto tavoittaa satoja ja jopa tuhansia asiakkaita kerralla. E-strategia tekee kapteenin omaa piraattilaivaa tunnetuksi laajemmissakin piireissä kuin vain omilla rannikkovesillä ja mahdollistaa ryöstetyn tavaran siirtymisen tehokkaammin asiakkaille verkkomyynnin avulla sillä laivassa on muutenkin jo ruuma täynnä roinaa ja toimiva logistiikka pystytään mahdollistamaan e-strategian osana. Kaikenlisäksi e-strategiaa hyödyntämällä kapteeni saa kustannussäästöjä ja säästää myös aikaa jolloin työvoimaresursseja ja osaamista voidaan kanavoida esim. uusien piraatti-innovaatioiden kehittämistyölle eikä näin ollen jäädä tallaamaan samoja syveneviä uria. Strategia hahmottuu ja selkeytyy SOSTAC-mallin osana sen mukaan mikä on tilanne, mitkä ovat tavoitteet, mikä taktiikka ja toimintamuoto valitaan. Lisäksi kapteeni kontrolloi yleistä tulosta koko ajan kuitenkaan kyttäämättä ja alistamatta miehistöään tarpeettomasti. Vastuu ja aikataulutus laivan sähköisen liiketoiminnan projekteista on jaettu tietyille merirosvoille heidän ydinosaamisensa perusteella ja informaation kulku on esteetöntä kumpaankin suuntaan.

Merirosvolaivan e-strategia sisältää suppeimmillaankin tavoitteellisen liiketoiminnan kuvauksen ja strategian, käsityksen vastuusta ja aikatauluista. Se sisältää myös henkilö- sekä laitteistoresurssit ja ohjelmistokustannukset (esim. serverit, toiminnanohjausjärjestelmät, verkkokauppasovellukset, järjestelmäintegraariot ja ylläpitokulut). Lisäksi myös käsityksen siitä, mitkä palvelut pidetään itsellä ja mitkä on järkevämpi ulkoistaa. E-strategia ottaa huomioon yhteistyökumppanit ja kilpailijat sekä toimii lain mukaan (mm. tietoturva, verkkopalvelujen sisältöjen hallinta ja omistajuus sekä kuluttajansuoja-asiat).

Merirosvokapteeni ei kuitenkaan suunnittele laajentavansa toimintaa matkailupalvelujen välityspuolelle kotivesillään sillä hänen mielestään vastuukysymykset ja vaadittavat vakuudet pientä matkanvälittäjää kohtaan ovat jokseenkin kohtuuttomat ja merirosvojen oma kuluttajavirasto on hänen kintereillään. Hän jättääkin suosiolla kaikki matkailupuolen asiat sekä piraattimatkojen välitystoiminnan suurille ja mahtaville piraattimatkojen myyntiin erikoistuneille matkatoimistoille ja jatkaa maallisen roinan myyntiä elämystuotteiden sijaan....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti