maanantai 7. maaliskuuta 2011

KICKSTARTER

NEW WAY TO FUND AND FOLLOW CREATIVITY 

Luovien alojen onnistunutta kestokampanjointia!

Tutustuin jossain vaiheessa hivenen erään instituutin yhteistyössä eri ministeriöiden kanssa masinoimaan Luova Kompassi-hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on ollut koota tietoa suomalaisista ja venäläisistä luovien alojen edustajista, tehdä heitä tunnetuksi, verkottaa heitä kuin kaloja vedessä konsanaan sekä mahdollisuuksien mukaan tuotteistaa heidän aikaansaannoksiaan sekä saada luovien alojen edustajia elämään omilla tuotoksillaan ja vieläpä mahdollisesti tuottamaan kenties jotain extraakin! En aio perehdyttää lukijaa Luova Kompassi-hankkeeseen tässä sen enempää, mutta törmättyäni aivan äskettäin ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa toimivaan mielestäni erittäin toimivaan kestokampanjaan luovien alojen yrittäjien promotoimiseksi, en voinut olla miettimättä millaisia mahdollisuuksia vastaava kuvio tarjoaisi väestöpohjaltaan hieman piskuisemmassa, esim. Suomen, mittakaavassa. Riittäisikö taiteilijoiden sosiaalisissa verkostoissa täällä porukkaa tällaisen menestyksekkääseen pyörittämiseen ja missä määrin tarvitsisimme mahdollisesti avuja maamme ulkopuolisista globaaleista verkostoista?

Törmäsin tähän Kickstarter nimiseen kestokampanjaan aivan sattumalta, kuinkas muuten kuin sosiaalisen median kautta, kun eräs amerikkalainen tuttavani oli postannut facebook wallilleen linkin erääseen mielenkiintoiseen Kickstarterissa hiljattain alkaneeseen valokuvausalan varainhankintaprojektiin. Aloin selvittää, että mistä siinä oikein oli kysymys ja olen suuresti viehättynyt löydöksistäni. Tämä laaja ja kestoltaan jatkuva kampanja on hienosti toteutettu, sitä ylläpidetään, seurataan ja kehitetään jatkuvasti, ja se painottuu tärkeimpiin sosiaalisen median viestintäkanaviin.

WHAT AND FOR WHOM?

Kickstarter on kaikille avoin, se toimii verkossa ja on jatkuvasti käynnissä oleva luovien toimialojen erilaisten projektien rahoitusalusta (funding platform). Niinsanottuihin luoviin aloihin kuuluvat mm.taide, teatteri, tanssi, design, muoti, ruoka, pelit, journalismi, musiikki, valokuvaus ja filmit, julkaisu ja kirjoittaminen.


Lyhyesti voidaan sanoa, että homma toimii yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla ja että kohderyhmänä on kuka tahansa luova tyyppi joka saa oman projektin toteutusidean tai joka vain seuraa ja nauttii muiden tuotoksista. Kickstarteriin ilmoittautuminen ei vaadi Kremlin uudelleenrakennuksen kokoista projektia vaan se voi olla mitä tahansa pienen viikonloppuprojektin tai useamman viikon projektien väliltä.
Joku taiteilija, kirjailija tai vaikkapa se surullisen kuuluisa kansankielinen ”muusikon retale” saa jossain elämänsä vaiheessa kuningasidean ja luovuuden puuskan. Puuttuu enää vain rahoitus ja idea voitaisiin muuttaa projektiluontoiseksi taideteokseksi. Muusikko raahautuu Kickstarterin verkkosivuille, rekisteröityy sinne ja käynnistää projektilleen siellä ilmaisen varainhankintaprojektin, jolle hän itse määrittää aikarajat. Projektin varainhankinta-aika voidaan Kickstarter alustalla olevassa fund raising-näkyvyydessä määritellä ajalle 1-90 päivää. Sivuston seuraajat saavat reaaliaikaista tietoa kampanjan etenemisestä ja tuloksista. Kickstarterin omat asiantuntevat ediittorit työstävät kaikkien taiteilijoiden projekti-esittelyt ilmaiseksi Kickstarterin websivuille varainhankintakampanjaa varten ja aloittaminen ei maksa mitään.



Kickstarter pantiin alulle noin puolitoista vuotta sitten Yhdysvalloissa muutaman hengen voimin ja se on reilussa vuodessa laajentunut käsittämään 18 työntekijää, jotka istuvat New Yorkissa ja he hoitavat kaiken Kickstarter sivustojen graafisen suunnittelun ja ovat koko Kickstarterin ympärille pikkuhiljaa muodostuneiden yhteisöjen palveluksessa.

DREAMS AND CREATIVITY

Kickstarter käyttää tehokasta mainoskieltä. Usko tai älä mutta se suorastaan houkuttelee vähempilahjaistakin persoonaa yrittämään! Aloin heti miettiä, että mihinkäs paninkaan lukion jälkeen ne aniliiniväriä ympäristöönsä tuhruttavat kosmoskynien jämät jemmaan...



Kickstarter ilmoittaa websivuillaan olevansa artistien ja designereiden koti ja kertoo auttavansa ihmisiä toteuttamaan unelmiaan! Jes... tämähän on juuri sitä mitä olen luovana ja ikuisena opiskelijana toivonut. Tämän voisi helposti kuitata rehentelyksi elleivät he olisi oikeassa!!! Monet taiteilijat saavat kuin saavatkin luoville projekteilleen rahoituksen Kickstarterin kautta. Vaikka projektien toteutumisprosentti on mittausten mukaan hieman alle 50% niin silti se on suuri luku jos ajatellaan mitä kaikkea ihmeellistä luovien alojen maailmasta siellä voi olla tarjolla.... Tässä esimerkiksi eräs hyvin tuulta purjeisiinsa saava kampanja...


AIM & TARGETING

Vaikka päämäärä onkin saada taiteilijoille projektirahoitusta, Kickstarter nimeää myöskin muita tärkeitä ja ei-rahallisia tavoitteita, joita näkyvyys tuo projektin käynnistäjille mukanaan:

1) projektien omistajat saavat toimivan ja tehokkaan yhteyden kohdeyleisöönsä ja potentiaalisiin asiakkaisiinsa. Segementointia kampanjan järjestäjän puolelta ei juuri tarvita sillä kohdeyleisö löytää taitelijat projekteineen itse!

2) Sana projekteista ja menestyneistä taiteilijoista sekä sitä myötä myös koko Kickstarter rahoitusalustasta leviää tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Menestys perustuu toimivaan viraaliefektiin ja riittävän laajaan sosiaalisen median verkostoon sekä kommunikaatioon. Varsinaista suoramainostusta tai bannerielämöintiä ei siis juuri tarvita ja tästä syystä moni ei ole suoria Kickstarter mainoksia edes koskaan nähnytkään. Tässä kuitenkin yksi perinteisempi mainos, jossa Kickstarter ollut mukana

kuva:www.kickstarter.com


INSPIRE, SUPPORT AND GIVE GREAT REWARDS!

Asiakas saa rahapanoksensa vastineeksi aina jonkun palkinnon!
Tämä on se mielestäni koukuttavin osuus koko kampanjoinnista. On jännää odottaa jotain erikoista palkintoa ja seurata samalla että toteutuuko projekti vai ei jotta palkinnon saanti mahdollistuisi. Palkinto jää saamatta jos projekti ei saa riittävästi kannattajia joten yhteisössä herää paine kerätä yhdessä lisää tukijoita. Jokainenhan haluaa lahjansa. Tunnelmaa voisi miltei verrata jännitykseltään joulupukin odotteluun.
Projektin alullepanija määrittelee itse, mitä vastinetta hän asiakkaalle ja rahanlahjoittajalle antaa. Pienimmät lahjoitukset tuovat luonnollisesti pienemmät lahjat. Esimerkkinä pienestä lahjasta mainittakoon esim. yksi ilmainen tuotteen latauskerta internetistä tai vaikkapa CD-kopion. Jaossa lahjoittajien panosta vastaan on usein myös jotain rajoitettuja erikoispainoksia eri tuotteista tai vaikkapa vierailu johonkin taideesitykseen. Vain itse taitelijan mielikuvitus on näissä rajana. Tai kyseeseen voi tulla vaikkapa jotkut kivat pippalot, joissa artisti on ehkä itse myös mukana. Jotkut taas ovat jopa luvanneet nimetä jonkun projektissaan olevan hahmon (esim. pilapiirros) tukijansa mukaan tai vaikkapa soittaa tukijalle henkilökohtaisen puhelun. Onpa ollut palkintona jopa myös kuumailmapallolento ilmojen halki yhdessä artistin kanssa!


FUNDING

Niin kauan kun projektin rahankeräys kampanjan aika ei ole umpeutunut, jokaisen maksajaksi itse valitsemallaan summalla ilmoittautuneen maksua kutsutaan SITOUMUKSEKSI eikä vielä suoritukseksi. Vasta kun varainkeruukampanjan deadline umpeutuu, Kickstarter lähettää asiakkaalle sähköpostiviestin, jossa kertoo projektin käynnistymisestä ja lähestyvästä luottokorttilaskutuksesta. Projektin tulee täyttää rahoitustavoite ennen määräajan kulumista loppuun.Kampanja peruuntuu mikäli varoja ei ole saatu kerättyä riittävästi ja tällöin vastaavasti sitoumuksen antajan luottokorttia ei tietenkään laskuteta. Kun projekti toteutuu, taiteilija vie sen läpi, julkaisee tuotoksensa ja lähettää lupaamansa palkinnon tukijalleen.

SAFETY AND GUARANTEE FOR REWARDS 

Rahankeruukampanjan määräajan umpeutuminen määrittää siis toteutuuko projekti vai ei. Määräaika suojelee projektin kaikkia osapuolia. Mikäli rahaa ei ole määräaikaan mennessä kertynyt projektin toteuttamiseen edellytettävää määrää, projekti peruuntuu eikä artistin tarvitse viedä projektiaan läpi liian niukalla rahoituksella ainoastaan velvollisuudentunnosta kannattajiaan ja fanejaan kohtaan. Samoin ihmisten rahat ovat turvassa, sillä luottokorttia ei laskuteta ennen määräajan umpeutumista tai sen jälkeenkään mikäli maksusitoumuksia ei ole kertynyt riittävästi.

SOCIAL PRESSURE AFFECTS

Joku saattaa miettiä sitäkin, että mitä jos kampanja toteutuu ja rahat menee luottokortilta mutta taiteilija ei toimitakaan tuen antajalle lupaamaansa palkintoa. Tässä kohtaa Kickstarter ilmoittaa, että heidän tiedossaan ei ole yhtäkään tapausta että näin olisi päässyt käymään sillä Kickstarterin kautta toimivien yhteisöjen sosiaalinen paine (ystävät, fanit, eri taideyhteisöt) takaa sen, että ryhmäkuri säilyy ja kaikki noudattavat yhdessä sovittuja Kickstarter sääntöjä!

PROJECT OWNERS

Projektien omistajat esitellään aina jokaisen projektin esittelyn yhteydessä ja Kickstarterin kautta pystyy varmistumaan että kyseessä todella on oikeanniminen henkilö eikä esim. George W. Bush.

KEYWORDS FOR SUCCESS

Menestyneimmät projektit jakavat yleensä seuraavia määreitä: Intohimo, Vilpittömyys sekä suorituskykyisyys. Tämä on helppo uskoa kun rullailee hiirellä Kickstarterin julkaisemaa HALL OF FAME listaa onnistuneimmista projekteista!

MEASURING RESULTS

Kaikki projektit ovat julkisia ja ne esitellään Kickstarter sivustolla riippumatta siitä, toteutuuko rahoitus vaiko ei. Eräs Kickstarterin toiminnan kulmakiviä on läpinäkyvyys (transparency), toiminnan tulokset ovat kaikkien luettavissa ja ne perustuvat jatkuvaan mittaukseen. Mittausten mukaan keskimäärin 94% menestyneistä Kickstarter-projekteista jopa ylittivät ennaltaasetetut minimirahoitustavoitteet. Keskimääräinen rahallinen sitoumus (pledge) asiakkaiden puolelta per toteutettava projekti on  71 USD ja yleisin sitoutettava summa on 25 USD.

IS THERE LIFE AFTER THE CAMPAIGN?

Rahoituksen varmistuttua projektin omistaja eli taiteilija itse voi vapaasti luoda kyselyjä kiinnostuneiden asiakkaiden ja tukijoidensa suuntaan. Hän saa ja hänen kannattaakin pitää asiakkaisiin yhteyttä koko projektin toteutuksen aikana ja kertoa sen edistymisen vaiheista. Monet fanit seuraavat näet mielellään mielitaiteilijoidensa puuhastelua.
Taiteilijat voivat lisätä tietoa projektiensa edistymisestä mm. Kickstarterin blogisivustolle, josta heti postauksen jälkeen kaikki rekisteröityneet tukijat saavat siitä automaattisesti sähköpostiviestin. He saavat käyttöönsä asiakkaistaan ja tukijoistaan mm. sähköpostiosoitteet ja muuta heille olennaista tietoa ja voivat näinollen suunnata jatkoprojekteissaan suoramainontaa suoraan kohderyhmälle ja sitouttaa asiakkaita itseensä ja tuotteisiinsa. Kaikessa sosiaalisessa verkoistoitumisessa facebook hääräilee tietysti koko ajan taustalla omaa tehokasta kieltään. Kickstarter ei missään vaiheessa omista taiteilijan työtä tai oikeuksia siihen vaan ne säilyvät aina luovien alojen edustajalla itsellään.

SUCCESFULL CAMPAIGN

Jatkuvan kampanjoinnin tulokset näkyvät yrityksen verkkosivuilla toteutuneiden projektien määrinä. Lisäksi Kickstartrilla on tietenkin hallussaan myös rekisteröintitiedot kampanjaan jollain tapaa osallistuneista ihmisistä. Kävijäseurannan avulla he varmasti tutkivat myös asiakkaiden liikehdintää heidän verkkosivuillaan lisäksi koko ajan. Tässä mm. eräs onnistunut ja rahoituksen saanut projekti Kickstarterin websivuilta:


OPPORTUNITIES AND DEVELOPMENT OF CONCEPT

Kickstarter on periaatteessa kaikille avoin (sekä projektin omistajille että asiakkaille), MUTTA toistaiseksi sillä on laskutussopimuksen ainoastaan Yhdysvalloissa toimivan Amazon luottoyhtiön kanssa ja heidän vaatimuksenaan on, että maksajalla pitää olla Yhdysvalloissa pankkitili ja maksut tapahtuvat Amazon Payments luottokorttilaskutuksen kautta. Tämä rajoittaa toistaiseksi muiden kuin yhdysvaltalaisten osallistumista Kickstarter projekteihin, mutta yritys käy parhaillaan neuvotteluja myös muiden rahoitusalan yhteistyökumppaneiden kanssa päämääränään laajentaa Kickstarterin toiminta maailmanlaajuiseksi.

WHAT KICKSTARTER GETS OUT OF THIS?

Ja kuten aina jossain tarinan keskivaiheilla joudutaan ikävä kyllä paljastamaan jotain raadollistakin taivaallisen ideaalisesta kestokampanjasta! Nimittäin Kickstarter ei tee tätä tietenkään aivan ilmaiseksi ja tämä ei siis ole mikään hyväntekeväisyyskampanja. Yritys kerää itselleen 5% jokaisesta toteutuneesta rahoituksesta sen jälkeen kun projekti saa rahoituksen. Ja lisäksi laskutetaan tietenkin Amazon luottokortin käytöstä aiheutuneet kulut 3-5%. Muita kuluja ei ole, joten jos esim. rahoitus ei onnistu niin taiteilija ei käytännössä menetä mitään ja on aina kuitenkin yhtä kokemusta rikkaampi. Tämä pitää kokeilemisen kynnyksen matalana ja takaa aina suuren suunnitteilla ja esillä olevien projektien määrän. Systeemi pyörii kuin itsestään ja ruokkii itse itseään ja Seth Godinin peräänkuuluttama DIY-ajattelukin kukoistaa samalla aivan kuin huomaamatta.

MEDIA VISIBILITY

Kickstarteria on helppoa ja kiinnostavaa seurata. Vaikkakaan Kickstarteria ei ole välttämättä helppo bongata internetistä vielä meillä päin (koska projektit eivät vielä toimi täällä), on sen seuraaminen todella helppoa sen jälkeen kun sen löytää verkosta ensi kertaa.



Kickstarterilla on omat webbisivut (linkki) ja he ovat mukana myös Twitterissä ja lisäksi Facebookissa, jossa heillä on n.51.000 fania.


He julkaisevat blogia Tumblr alustalla ja lähettävät tilauksesta viikkokatsauksen sähköpostitse.



Voit myös tilata RSS-syötteen heidän blogistaan. Lisäksi voit olla viraaliefektin levittämisketjussa mukana nappaamalla jokaisesta Kickstarterissa esillä olevasta projektista oman Widgetin ”Grab the Widget”-toiminnolla ja linkittämällä sen omille sivuillesi. You Tube sivuilta voit tietenkin jakaa linkkejä projektistasi kannattajillesi myös.



Verkkosivuilla projektien rahoitusaikataulun seuraamista on helpotettu luokittelun avulla esim. Uudet & Huomionarvoiset, Suosittuja tällä viikolla, Päivän Projekti jne:



Ja täytyy kyllä myöntää, että kun sivustolta voi non-stop seurata taulukoita, jotka kertovat alituiseen paljonko niitä dollareita varainkeruutavoitteesta vielä puuttuu niin seuraamisessa on myös omanlaisensa jännitysmomenttikin mukana! Jos 99% tavoitteesta on täytetty ja kampanjalla on 15 minuuttia henkitoreista elinaikaa niin tulee kieltämättä kiusaus laittaa sinne rahaa jos kyseessä on joku itselleen tärkeä taiteellinen tuotos.

Tässä esimerkkikuvat eräästä toteutumatta jääneestä projektista sekä toteutuvasta projektista:



OPENNESS AND TRANSPARENCY

Pidän Kickstarterin avoimesta toimintatavasta. Kickstarterin sivustolta löydät myös osion, jossa voit käydä kurkkaamassa jokaista heidän kahdeksastatoista työntekijästä, sieltä löytyvät täydelliset nimet sekä lisäksi heidän omat naamansa. Myös projektien ja kampanjoinnin tulokset ovat kaikkien luettavissa kuten aiemmin mainitsin. Meet the team!


CO-OPERATION

Kickstarter ei toimi täysin yksin. Se toimii läheisessä yhteistyössä useiden tunnettujen, enimmäkseen USA:ssa toimivien luovien alojen yhteisöjen kanssa toimien ikäänkuin katto-alustana  myös jo näitä huomattavan suuria yhteisöjä hyödyntäville taiteilijoille ja heidän projekteilleen: Sundance Institute, Kill Screen, Vimeo, Rhizome, You tube...

Lopuksi vielä havainnollistamisyritys siitä miten taidekampanjat Kickstarter sivustolla etenevät -



Kerrankin on keksitty jotain oikeasti kivaa ja hyödyllistä!!!

Fanitan.

Twiittaa sinäkin Kickstarterista heti kavereillesi!

3 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoinen projekti; veljeni on taidealalla. Tästä täytyy vinkata hänelle, jollei jo tunnekin tätä foorumia:)!

    VastaaPoista
  2. Mahtavasti ja huolella tehdyt tehtävät. Osa postauksista oli jopa hieman liian pitkiä. Eli jos alat kirjoittamaan blogia jatkossakin niin, kannattaisi jakaa näin pitkät kirjoitukset esim. osa 1 ja osa 2 tyyppisesti.

    Mikä sitten on oikean pituinen postaus? Se on sellainen, minkä lukija jaksaa lukea loppuun.

    Esim. tämä juttu oli niin mielenkiintoinen, että sen jaksoi lukea loppuun helposti.

    VastaaPoista
  3. Influenssainen puolikuolleen tekijä-zombien ääni jostain keskisuomalaisen haudan takaa kuittaa, pokkaa, kiittää ja lupaa jatkossa ainakin yrittää pitää sana-arkkunsa nyörit välillä hieman lyhyemmässäkin moodissa. Aiheet innoittavat kirjoittajaa. Ja eikun takaisin punkkaan!

    VastaaPoista