maanantai 28. helmikuuta 2011

Augmented realityn (AR) hyödyntämisestä matkailussa

Mikä on AR ja miten se toimii?

Augmented Reality tarkoittaa lyhyesti sovelluksen avulla yhdistettyä todellisuutta ja virtuaalimaailmaa. Voit esim. ladata älypuhelimeesi erilaisia AR- sovelluksia internetistä, mm. sellaisilta palvelun tarjoajilta kuin Layar tai Wikitude: http://www.layar.com/

Kun sovellus on ladattu niin sitten vaan tarkastelemaan ympäristöä kamerapuhelimen läpi samalla kun puhelimeen juuri ladattu sovellus työntää puhelimen näytölle informaatiota siitä reaalinäkymästä jota puhelimen ruudun lävitse parhaillaan katselet. Puhelimesi kamera, GPS ja kompassi auttavat sinua matkallasi eteenpäin. Kamerapuhelin tunnistaa osoittamasi kohteen tai näkymän. Näytölle ilmestyy erilaista valittavissasi olevaa tietoa kohteesta. Klikkaat ikonia saadaksesi jostain tietystä kohteesta tai näkymästä lisätietoa, mm. osoitteen, tietoa paikan historiasta ja palveluista, tärkeistä puhelinnumeroista jne. Matkailu saa sovelluksen myötä kokonaan uuden ulottuvuuden! Ja lopuksi toivotaan että akkusi kestää eikä jätä sinua pulaan kesken mielenkiintoisen Augmented Reality kaupunkikierroksen.

Miten AR-sovellusta voi hyödyntää matkailun kentässä?

Myönnettäköön, että AR-sovellukset sopivat matkailutoimintaan kuin nyrkki silmään samalla kun pelko ihmisten ja turistien katoavasta spontaanista kommunikaatiosta ympäristönsä kanssa kasvaa. Näin perinteisen elämysmatkailun kentässä toimivana tekisi mieleni hieman maalailla piruja seinille ja epäillä, että eri matkakohteissa alkaa liikuskella enemmän ihmisiä ja ryhmiä, jotka vaan poukkoilevat kaduilla tuijottaen maailmaa älypuhelimiensa lävitse piittaamatta liikaa muista kanssakulkijoista tai edes liikennesäännöistä. AR madaltaa kynnystä matkailuun niillekin jotka ovat esim. kontrollifriikkejä tai ujoja kysymään tietä. Isoissa kaupungeissa kasvava älpypuhelinturistien aikaansaama hapuilu saattaa vielä kadota massojen joukkoon niin ettei kukaan kiinnitä isompaa huomiota mutta miettikääpä miltä moinen skenaario näyttäisi kun iso turistiryhmä esimerkiksi rantautuisi heittämään pienen ”en ota kontaktia paikallisiin” henkisen AR-retken älypuhelimillaan johonkin pienelle saarelle Suomen ulkosaaristoon, esim. nyt vaikkapa Ahvenanmaan Husön saarelle? Toisaalta taas menneisyydessä esim. joku isolaatiossa elävä antropologisten tutkimusryhmien kyselyhyökkilöintien kohteeksi joutunut heimo olisi varmaankin ollut tyytyväinen juuri tällaisiin ”tiedän itse paikat kyselemättä” – älypuhelinturisteihin.Jos sovellusten seuraaminen on matkalla enemmänkin orjallista kuin ohjeellista niin unohtuuko aito spontaani kontakti ympäristöön ja jääkö matkasta käteen vain tärkeimmät faktat? Uskallan väittää, että jossain määrin kyllä. Joskushan tavallisen reppureissaajan matkan kulminaatio saavutetaan edelleenkin silloin kun eksymisestä muodostuu se matkan suurin seikkailu, silloin kun turisti yrittää hapuilevalla kielitaidollaan tietä kysymällä välttyä eksymiseltä ja saa mahdollisesti samalla aidon oikean kontaktin uuteen ympäristöön. Samalla hän mahdollisesti saa jopa uuden ihmistuttavuuden tallaamaan tietä yhdessä pidemmällekin eteenpäin.

Matka oli ennen arvoitus

Nyt se on pikemminkin täsmäostos ja meitä ohjaa siis tekniikka ilman vaistoja.Nyt se on pikemminkin täsmäostos ja meitä ohjaa siis tekniikka ilman vaistoja.
Itse en suostu vieläkään käyttämään esim. autonavigaattoria tutuissa kaupungeissa koska haastetta pitää olla. Tahallaan en kuitenkaan harhaan ajele vaan luotan järkeeni ja suuntavaistooni sekä auttavaan kielitaitooni. Ja inhoan sitä uppiniskaista tapaa millä navigaattori jättää aina huomiotta uusimmat tietyöalueet, jolloin se yrittää aina hetken aikaa väkisin ohjata minua SUORITTAMAAN U-käännösen paikassa jossa sitä ei voi tehdä. Tässä vaiheessa toosasta laitetaan aina ääni pois. Navigointiin ja AR:n soveltamiseen siihen liittyen Wikitude tarjoaa reaalimaailmaan sijoittuvan Wikitude Drive AR navigointisysteemin: http://www.wikitude.org/en/tag/ar
.

AR toimii hyvin mm. opastetuissa kävelykierroksissa ja etsiessäsi uudesta kaupungista eri paikkoja, esim. kauppoja...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva: Marjut Sirola

tai alueella myynnissä olevia asuntoja...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

tai vaikkapa paikallisia yökerhoja...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

Voit AR:ää hyväksi käyttäen myös helposti tarkastaa vaikkapa lähimmän majoitusliikkeen...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

...ja kaupungin viihtyisimpien yleisten saunojen sijainnin...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

sekä lähimmän lentokentän...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

Saat myös oivallisen katsauksen kaupungin historiaan puhelimesi kautta ilman että raahaisit niska väärällään repussasi kilon painoista Lonely Planetin matkaopasta. AR toimii myös luontomatkailussa ja erityisesti opastettaessa esim. satunnaista, useimmiten lajitunnusmerkeiltään cityvaeltajaksi soveltuvaa hahmoa eri metsävaellusreiteillä, joissa polun varsilla löytyy usein jotain erityistä ihmeteltävää ja hieman pidemmäkin pysähtymisen arvoista, kuten erilaiset luontonähtävyydet ja taukopaikat. AR sovellus näyttää reaaliaikaisesti ja helposti mm. suorimman reitin johonkin tiettyyn kohteeseen juuri siitä näkymästä missä kulloinkin olet.

Vuosia perhokalastusmatkailun parissa viettäneenä näen AR sovellusten kehittämismahdollisuudet kalastusturismissa helposti. Mikä olisikaan hienompaa kuin mennä älypuhelimen ja vavan kanssa johonkin uudelle upealle lohi- tai taimenjoelle, päätyä polulta pusikon läpi rantaan, nähdä virtuaaliset opastekyltit jokirannassa, pistää kalastusvermeet valmiiksi, avata älypuhelin ja aktivoida AR sovellus nimeltä FISHPOOL (sovelluksen nimi on kirjoittajan oman mielikuvituksen tuote), jolloin puhelin alkaisi näyttää kamerapuhelimesi läpi reaaliaikaista kuvaa vaikkapa tällaisesta jokirannasta:

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

Sitten näytölle ilmestyisi tietoja ja statistiikkaa aiemmilta päiviltä ja kalastuskausilta suurimmista juuri tästä kohtaa jokea saaduista lohista. (Ketä nyt pienimmät kiinnostaa, ellei niitä sitten ole paljon). Sitten älypuhelin suoltaisi lisää tietoa ja kuvia ottiperhoista joilla juuri tässä kohtaa on parhaimmat saaliit saatu. Flickrin kautta voisi hakea lisää kuvia kavereiden juuri tältä poolilta saamista trofeekaloista ja aikansa kuluksi voisi vielä katsoa aiempien tällä kalapaikalla käyneiden kalastajien kuvaamia kalan väsytysvideoita. Siinä saattaisi näprätessä helposti päivä vierähtää ilman että oma perho edes kastuisi vedessä. Mutta kuten moni kalastaja tietääkin, ja kuten minullekin ovat viisaammat tolkuttaneet, tärkeintähän useinkaan ei ole itse kalastus vaan välineiden ulkoiluttaminen.

Täällä siis istun ja katson puhelimeni läpi joelle! Ihan kiva näkymä. Siellä pojat tiirailevat näkyykö lohia.

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

Uusi Fishpool sovellus tuo näkymään uuden virtuaalikerroksen, jossa näkyvät sen hetkisen jokinäkymän eri kalastuspoolit, isoimmat kivet, ja kalojen yleisimmän sijainnin joessa tiettyjen olosuhteiden vallitessa. Ideaalista olisi jos vedenkorkeus, lämpötila ja vuorovesitaulukkotiedot saataisiin myös kätevästi samaan näkymään. Ja tietysti ne uppiniskaisimmat monttukalajuntturat... Hieman myöhemmin kävelen takana hiippailevasta karhusta piittaamatta vaivaiskoivujen reunustamaa polkua eteenpäin alati luontoa puhelimen lävitse tuijottaen ja havaitsen, että sadan metrin päässä olisi ensimmäinen AR sovellukseen merkitty nuotiopaikka lounaan syömiseen...

Kuva: Marjut Sirola
Kuva:Marjut Sirola

Ja lähimpään kalastuslodgeenkin olisi puhelimen navigaattorin mukaan linnun tietä 4,5 km ja kiemurtelevaa polkua 6 km. Kun saavun lodgelle, siellä ei ole vielä muita, mutta voisin ladata edellisen kalastusporukan You Tubeen lataamia videoita samaisesta baarista edellisviikolta, heittää virtuaalisen bilelayerin reaalinäkymän päälle ja alkaa nauttia tunnelmasta.

Ja katso, yhden naisen illanvietto onkin valmis! Hmmm ... kiinnostavaa....mutta...mutta...
...pettymyksekseni olen kuitenkin vielä toistaiseksi AR:n hyödyntämisen ulkopuolella osassa edustamiani matkakohteita, sillä tajuan, että erämaassa Venäjän Kuolassa eivät tavalliset matkapuhelimet vielä toimi. Siellä kaikki toimii hitaasti mutta epävarmasti satelliitin kautta. Lähin kohta missä matkapuhelin siellä toimii on eräs mäennyppylä joka hyödyntää erästä etäistä Venäjän armeijan tukikohdan linkkiasemaa.

Mutta unohtakaa älypuhelimet, onko tulevaisuutemme taipumassa jopa tähän suuntaan?



Ja kaivammeko pian taskuistamme tämän näköisiä käyntikortteja?



Mene ja tiedä, aika näyttää!

lauantai 26. helmikuuta 2011

Google Analytics

Analyysin tulkintaa

Google Analytics. Nimi sinänsä on varsin tylsä ja tehokkuudessaan miltei tappava. Mutta mietipä mitä kaikkea jänskää voit kyseisellä ilmaisella ja tylsältä kuulostavalta verkkosivustojen kävijäseurantaan suunnatulla ohjelmalla tehdä! Voit klikkailla ja kikkailla ihan perusominaisuuksien parissa tai sitten hieman laajemmin ja syvemmin, ohjelman niinsanottujen gurutason toimintojen kanssa. Tämä verkossa toimiva analyysiohjelma antaa sinulle melko tarkkoja tietoja verkkosivustosi (websivut, blogi, bannerimainokset, nettikauppa, sähköpostikampanjat jne.) kävijäliikenteestä, josta voit vetää johtopäätöksiä siitä, toimiiko sivustosi ylipäänsä edes sinnepäinkään, onko se riittävän kiinnostava ja riittävän hyvin kirjoitettu, syntyykö myyntiä vai ei ja onko vaikkapa bannerimarkkinointisi riittävän tehokasta. Google Analytics suoltaa sinulle verkkoliikenneraportteja niin usein kun itse haluat niitä tutkia. Tietojen nojalla voit hioa mainoksiasi entistä paremmiksi, vahvistaa markkinointikampanjasi näkyvyyttä sekä luoda tehokkaammin massojen joukosta erottuvat webbisivut yrityksellesi. Yhdistettynä Googlen AdWordsin ja AdSensen käyttöön, Analytics on kaikkein tehokkaimmillaan ja pystyt muuttamaan sivulla käynnit jopa tuotolliseksi toiminnaksi.

Tulkinnan analyysiä

Mitä raporteissa näkyy ja mitä niistä saa irti?

Google Analyticsin Hallintakeskuksesta käsin tai ohjelman sinulle lähettämästä sivustoseurantaraportista voit tutkailla mm. kävijätietoja. Saat selville käyttäjien suhteen sivustoosi tai blogiisi. Kävijätiedot paljastavat esimerkiksi mistä päin maailmaa sivuillasi tai blogissasi on käyty, onko kävijä uusi vai vanha sivustosi lukija, minä päivinä ovat sivuillasi käyneet. Liikenteen lähteistä löytyvät tiedot siitä, mitä kautta käyttäjät löytävät sivuillesi, tulevatko he suoraan vai joltain viittaavalta sivustolta (esim. facebook.com), vaiko kenties ohjattuna mainosten, kampanjoiden tai joidenkin avainsanojen tai AdWordsin kautta (esim. Google, Bing, Eniro tai Search-toiminto). Google Analyticsin kävijäseurannan tekninen profiili pystyy kertomaan siitä, millä selaimella ja yhteydellä asiakkaat ovat sinun sähköiseen kauppaasi päätyneet. Lisäksi sieltä löytyy tietoa siitä, onko joku käynyt sivustollasi mobiilin tai iPadin kautta. Sisältösivut kertovat sinulle, kuinka ja mitä sisääntuloreittiä kävijät päätyivät sivustollesi. Saat myöskin selville sen, millä nimenomaisella sivulla ihmiset websivuihisi kyllästyvät, saavat tarpeekseen ja häipyvät sivustolta.

Tärkeä ja erittäin hyödyllinen seurattava osio Google Analyticsissä on tavoiteosio. Siellä voit määrittää ja asettaa tavoitteesi. Usein tämä tehdään niin, että pyritään ohjaamaan käyttäjä jollekin sivulle, jossa ostotapahtuman vahvistus, asiakkuusrekisteröinti, uutiskirjeen tilaus, lataus, tai muu tavoitteena oleva toiminto tapahtuu ja sen toteutumisesta saadaan Analyticsin avulla prosentuaalista tietoa, joka on verrattavissa tuotoksen rahalliseen arvoon. Saadaksesi laskelmat kuntoon sinun ei tarvitse itse ollenkaan hakea vanhaa kalkulaattoria vintiltä. Google Analytics laskee tuottoprosentit puolestasi kunhan olet määritellyt sinne tavoitteet. Useimmiten tavoitteena on saada lisää asiakkaita ja myyntiä. Huonosti toimivat mainokset ja webbisivut voidaan lopulta parantaa paremmin toimiviksi tai ajaa kokonaan alas.

Me analyysin hyödyntäjät

Me siis osaamme, niin halutessamme, ottaa neuvosta vaarin. Vai osaammeko todella?
Kaikkihan me tiedämme, ainakin teoriassa, että päivittämättömät ja kieleltään huonosti optimoidut websivut eivät palvele ketään. Joskus yritykselle onkin parempi meriitti se, että se ei näy internetissä ollenkaan kuin se, että yrityksen websivut löytyvät huonosti, niitä ei ole päivitetty tai että niissä on selkäpiitä karmivaa sisältöä (kieli ja kuvat). Siinä vaiheessa kun olet jo kyllästynyt ystäviesi ja asiakkaittesi jatkuvaan nalkutukseen alati päivittämättömistä websivuista tai ikuisuuksiin netissä roikkuvaan elähtäneeseen mainokseesi, joka ei kiinnosta ketään, ota rohkeasti käyttöön Googlen Analytics ja seuraa jonkin aikaa vaikkapa ystäviltäsi salaa websivustosi kävijäliikennettä ja vedä sen jälkeen asiasta omat johtopäätöksesi. Google Analyticsiltä saatava informaatio ja neutraali kritiikki on helpompi niellä kuin kanssaihmisiltä saatu. Se on hajuntonta ja mautonta ja puhuu omaa täsmällistä mutta tehokasta kieltään. Seurantaohjelman käyttö suorastaan pakottaa sinut ajattelemaan omia tai tilaamiasi webtuotoksiasi aivan eri valossa kuin ennen. Suosittelen.

Seth Godin: What Matters Now

Mitä Seth Godin haluaa kertoa meille?

Voit ladata kirjan ilmaiseksi täältä
Simppelin mukaansa tempaavassa layoutissaan Godinin sähköinen kirja vaikuttaa ajankohtaiselta ja tehokkaasti maailman tilaa syväluotaavalta. Kirja jättää reilusti tilaa omalle ajattelulle ja oivalluksille. Aloin oitis pohtimaan perimmäisiä ajatuksia ympäröivän todellisuuden luonteesta, sen sisältämästä ja tarjoamasta informaatiosta sekä ihmisten tietoisten valintojen merkityksellisyydestä. Godin peräänkuuluttaa ajassa ja tilassa muuttuvaa kysymystä nykyhetken olemuksesta - siitä, mikä on oikeasti olennaista ja mikä ei.
Luen kirjaa tietokoneen näytöltä klikkaamalla sitä eteenpäin sivu kerrallaan - Godinin avainsanat yhdistyvät tiedonvälityksen uusimpia keinoja hyödyntäen flashbackin omaisesti omiin elämäntapahtumiini kuin valkokankaalle heijastettu kuvasarja menneisyydestäni. Minulle tarjoutuu mahdollisuus heittäytyä ajatuksiini ja viritellä kirjan avulla aasinsiltoja erilaisiin yksilöllisiin ratkaisuihin.

Kuva: Seth Godinin e-kirjasta "What matters now?"

Näin toimii hyvä teksti.

Godinin kirja on hyvä ja avoin teksti.

Punaisena lankana Godinin sähköisen tarinoinnin pohjalla kulkee johtomotiivi kaikkien maailman lasten ”yhtäläisestä oikeudesta itsensä sivistämiseen” sekä hyväntekeväisyysorganisaatio ”Room to Read”, jonka ilmaismainos kirja ovelalla tavallaan loppujen lopuksi on. Godin kokoaa ilmaiseksi ladattavaan sähköiseen kontekstiinsa globaalia ajattelua edustavia ja eri kanteilta asioita lähestyviä mielipidekirjoittajia ja heidän tekstejään. Taustalla kulkee koko ajan paremman maailman luomisen idea.

Kirjan sivuilta löytyy linkkejä kirjoittajien henkilökohtaisiin blogeihin ja taisinpa mennä ja tilata joistakin jopa RSS-syötteenkin! Näin sitä siis mennään ja Seth Godin on selvästi saanut minut koukkuunsa olennaisuuksien vinkkilistaa muistuttavalla tekeleellään. Kirja on ajatusmyymälä, josta voin poimia itselleni tärkeimmät ikäänkuin ilmaiseksi ja aivan huomaamattani saan samalla myös tiedon Room to Read organisaation toiminnasta sekä reiteistä sille suunnattuihin rahalahjoituksiin. Rahaa en kuitenkaan lähetä, ainakaan ihan vielä. Pitää ensin lukea hieman lisää Sethin aikaansaannoksista ja saavuttaa riittävä uskottavuuden taso. Hämmästelen silmät leiskuen viraaliefektin voimistumista suonissani. Haluan lähettää ja välittää tietoa eteenpäin ystävilleni tästä kirjasta ja samalla myös Room to Read organisaatiosta. Voin tehdä sen vaivattomasti yhdellä tai kahdella klikkauksella ja Seth saa taas lisää lukijoita. Tämä blogikirjoituksenikin toimii luonnollisesti osaltaan myös jatkomainoksena Sethin kirjalle ja missiolle.

Pian saavun käännekohtaan. Kirjan tarina alkaa puolen välin paikkeilla jossain määrin toistaa itseään. Hieman lyhyemminkin esitettynä olisi kenties voitu samaan lopputulokseen päästä? Huomiota herättävät sekä usein monimerkityksiset avainsanat, jotka avaavat jokaisen sivunäkymän ja joissa kiteytyvät jokaisen eri osakirjoittajan oma ääni ja sanoma, alkavat vilkkua silmissäni ja alan pikkuhiljaa väsähtää. Keventäjiksi on joillekin välisivuille laitettu koukuttavat ja empatiaa herättävät kuvamainokset Room to Readin toiminnasta ja sen aikaansaannoksista. Ne ovat selvästi oikeassa paikassa tavoittaakseen parhaan mahdollisen näkyvyyden. Avainsanoilla varustettuja sivuja on tarkoituksellisesti mätkitty määrällisesti lisää, jotta saataisiin sopiviin väleihin riittävä määrä Room To Read näkyvyyttä. Avainotsikkojen herätysefektin tehokkuus vähenee sitä mukaa kun alan tuntea tukahtumisoireita. Silmissäni seikkailee kilpaa sanoja Dumb, Nobody, Analog, Companssion, Sacrifice jne. Yksittäisiä kontekstista irroitettuja sanoja ja lauseita on aivan liikaa. Edes niiden varsin onnistunut visuaalinen järjestely ei auta asiaa. Tekstit ovat yhden näkymän mittaisinakin lyijynpainavia ja kirjaa on raskasta kahlata läpi ilman että käy alvaarinsa kaatamassa itselleen hermostuneesti lisää kahvia - miettien samalla että onko huomaamattaan vajonnut siihen samaan kokonaisvaltaiseen tunteeseen, jonka vallassa monet meistä painivat – pohjattomaan riittämättömyyden tunteeseen kaiken uuden informaatiotulvan omaksumisen jatkuvassa oravanpyörässä sekä valintojen vaikeuteen. Mutta tämä on juuri kirjan anti, tähän se mielestäni pyrkiikin! Godinin kirja saattaa minut ymmärtämään, miten tarinalla voi myös tarkoituksellisesti uuvuttaa. Hän uuvuttaa minut, jotta huomaisin miten erinomaisen tärkeää olisi keskittyä omalta kannaltaan vain siihen tarkoituksellisimpaan ja olennaisimpaan entistä syvemmin ja laadukkaammin eikä vain raapaista kaikesta mahdollisesta kiireesti vain sitä pintapuolta.
FOCUS FOCUS ja vielä kerran FOCUS....

Kaikki elämänohjeet ja fraasit on jo kertaalleen keksitty ja laulut sävelletty, mutta sama tarina eri paketissa kiehtoo jatkuvasti meitä. Jokaisella meistä on joskus tilaus jollekin toisen lausumalle elämänohjeelle. Välillä mitä vähäpätöisimmältäkin kuulostava fraasi saa oman elämänsä sankarin tiedostamaan jonkun pinnan alla kytevän asian, jota muuten ei juuri tulisi ajatelleeksi. Tällöin pieni vaatimaton kiteytys saattaakin ottaa ison roolin auttaessaan ihmistä näkemään oman ratkaisunsa selvemmin ja pääsemään asiassa eteenpäin. Tähän tarpeeseen tarttuu kirjassaan Godin.

Oikeiden ja parhaiden ideoiden poimiminen maailmassa, jossa kaikki ideat (myös ne huonot) saavat usein suuren näkyvyyden, on melko haasteellista. Omassa työssäni olen usein pohtinut alalla jo lähes vitsiksi muodostunutta kysymystä siitä, onko missään määrin järkevää ja kannattavaa yhdistää työ ja harrastus. Seth Godin tarjoaa minulle jälleen mahdollisuuden miettiä tätä olennaista kysymystä muistuttamalla siitä minua verkkokalvojani polttavalla punaisella typografisella huomautuksellaan

BEWARE OF TURNING HOBBIES INTO JOBS!!!

kuitenkaan onnistumatta tarjoamaan minulle toivottua vastausta kysymykseeni MIKSI? Se jääköön jälleen itselleni kotitehtäväksi...

Jotkut kirjan osatekstien kirjoittajat eivät mielestäni kovin suuresti erotu yleisemmän tason Tie täyteen elämään-tyylisistä elämänoppaista, joiden saturaatiopiste lienee jo jokin aika sitten saavutettu. En ponnisteluistani huolimatta pääse täyteen varmuuteen siitä, onko Godin lähestulkoon tosissaan vai kirjoittiko vitsinä Hetken teoriasta, missä keskittyneisyyden intensiteetti jaettuna ajalla kertaa Jumala olisi yhtäkuin Pysähtymätön liike...Jumala edustaa Godinilla määrittelemätöntä aikaa.
Kuva: Seth Godinin kirjasta "What matters now?"

Tämäkö uhkaa muodostua valitsemakseni kirjan uskottavuuden kompastuskiveksi? Alan miettiä, onko kirja kaikessa lupaavuudessaan sittenkin vaan samanlaista ”elä paremmin” ja ”usko itseesi”- hömppää kuin mitä voi ostaa muutamalla ruplalla Pietarin Nevski Prospektin metrotunnelin lehtikioskeista...vai onko tämä kenties jälleen joku uusi uskonnollis-ideologinen koukutusyritys? Pysyn viileän skeptisenä ja yritän jatkaa avoimin mielin lukemista...sillä kirja kuitenkin herättää niitä kaivattuja syvempiä ajatuksia.

Miten yrittää erottua muista silloin kun kaikki tiedettävissä olevat keinot alkaa jo olla keksitty ja kokeiltu?
Godin kertoo luovuudesta ikuisten avoimien mahdollisuuksien lähteenä ja uskoo siihen vakaasti.

Moni väsyy hyperlinkitetyn maailman kaiken tiedon ja jatkuvien päivityksien keskellä ja alkaa kenties tietoisesti jopa vetäytyä ainakin osaksi aikaa oravanpyörästä pois. Nämä monet matkaavat kenties jonnekin kauas erämaahan, missä eivät puhelin ja internet yhteydet vielä toimi? Pakopaikkojen markkinoinnille on aina tilaus. Itse olen mukana tällaisten pakopaikkojen markkinoimisessa ihmiskunnalle ja houkuttelemassa heitä luonnonhelmaan.
Ehkäpä evoluutio pitkässä juoksussa kehittää meille sen niinsanotun on-off katkaisijan johonkin korvan taakse niin ettei vapautuakseen oikeasti enää vaadita ”hatkojen ottoa” jonnekin jääkarhujen ja ahtojään reitittämille äärialueille?

Keskeisintä antia Godinin kirjassa on myös hänen tapansa tuoda esiin keskeisiä ja meille useimmille jo tuttuja globaaleja bipolariteetteja: köyhyys vs. rikkaus, ihmisten perimmäinen kaipuu suuriin seikkailuihin oikeassa maailmassa vs. elämä virtuaalimaailmassa, 24/7 hektinen mukanaolo vs. omaehtoinen eristäytyminen, kangistuminen vanhoihin kaavoihin vs. ajan hermolla pysyttely, globaali ajattelu vs. paikallisajattelu sekä ympäristön huomioonottaminen markkinatalouden päätöksissä. Näissäpä riittää pähkinää purtavaksi ihan riittämiin meille jokaiselle.
Seth Godin ei tarjoa valmiita ratkaisuja, hän kirjoittaa call-to-action tyylisesti ja jättää tarinansa lopun tsehovilaiseen tyyliin avoimeksi.

Voit tutustua Sethin blogiin täällä.

tiistai 1. helmikuuta 2011

Marjutin esittely

Kuva:Tapio Rantala
Joillekin elämysmatkailijoille ja lukijoille joudun tuottamaan heti alussa pettymyksen. Tämä ei ole perhokalastusaiheita käsittelevä ja kalanväsytysvideoita esittelevä blogi. Perhokalastus kulkee ja elää kyllä jossain siellä tarinoiden ja turinoiden alla pulpahtaen välillä pintaan muiden kaikenkirjavien aiheiden seassa ja lomassa.

Tykkään kirjoitella niitä näitä enkä ota mitään stressiä. Jos ei huvita kirjoittaa niin enpäs kirjoita. Blogillani ei ole yhtä tiettyä kohdeyleisöä eikä missiota. En lupaa että minulla olisi yhtään kenellekään aina jotain järkevää sanottavaa. Aloitin blogin pidon Ilkka Kauppisen innoittamana ja lievimmästä mahdollisesta painostuksesta, (ks.Sähköinen liiketoiminta), ihan miten vaan asian suvaitsee ilmaista.

Harrastan yhtä sun toista sekä perhokalastusta...

Pidän historiasta ja erityisesti vanhoista matkakertomuksista. Luen mielelläni henkilöhistoriallisia teoksia ja elämäkertoja minulle eri tavoilla kiinnostavista henkilöistä. Nykyajassa olen kiinnostunut tulevaisuuden sähköisen matkailumarkkinoinnin kehittämiseen liittyvistä kysymyksistä ja käytän blogiani matkan varrella muun muassa kaiken oppimani tallentamiseen.

Tykkään leudoista, lumisista talvista ja etenkin hiihtämisestä. Kesäkin menee, jos vain ehtii ja pääsee riittävän pohjoiseen ja kalaan. Lähellä sydäntäni ovat myös venäläisen kulttuurin, kielen ja kirjallisuuden tutkiminen ja niihin nivoutuvat aiheet. Olen tutkaillut venäläisten filosofien ja runoilijoiden suhdetta Suomeen ja erityisesti Saimaan seutuun heidän tuotantonsa kautta ja vetänyt kaikesta tuosta omat johtopäätökseni. Rakastan kuljeskelua raikkaasti virtaavien koskien äärellä erästä kalastusasiakastani siteeraten kurahousut ja lapio (eli kahluuhousut ja vapa) kädessä ja tykkään juoda kahvini nuotiolla mieluiten kuumana ja nokipannusta kaadettuna.

Henkinen sielunmaisemani on kuin diasarja jostain Suomen, Norjan, Islannin, Grönlannin, Irlannin, Uuden Seelannin, Kanadan maisemien ja Venäjän loputtomien arojen väliltä. Mielenrauhani löydän puuttomien alueiden tuulesta ja tuiskusta tai ajantappopuuhista Siperian junasta, silloin mielestäni ihminen on omimmillaan. Olen erään edesmenneen ja kunnioituksensekaista karismaa huokuneen kalastajatuttavan sanoja siteeraten meirän kylän likka ja omaa isääni siteeraten lärppäliisa. Entiset rakkaat työkaverini muistavat minut folkloristi Marjuskana. Mielestäni nämä kuvaavat minua ehkä enemmän kuin tuhat sanaa. Höpöttelen mielelläni kanssaihmisten kanssa niitä ja näitä, siellä ja täällä. Siinä tarinoidessa tulee aina myytyä myös pari kalareissuakin. Sukuni juuret ovat Hämeessä ja luovutetussa Karjalassa Laatokan rantamilla- melkoinen sekoitus sanoisin. En uskonut koskaan että hämäläisen ja karjalaisen pystyy yhdistämään mutta olen siitä elävä esimerkki...

Kuva: Tapio Rantala
Kuva:Tapio Rantala
Olen puuhastellut kansainvälisen elämysmatkailun ja matkamyynnin parissa yhtäjaksoisesti jo alkuvuodesta 1996, jolloin yhteinen taival Kuolassa sijaitsevan Varzina- joen kanssa alkoi. Olen nimenomaan puuhastellut sillä liian vakavastihan tätä ei ole voinut missään vaiheessa ottaa. Suunnittelimme kovasti edesmenneen pomoni ja suuren taustavaikuttajani Eero Petterssonin kanssa uuden nykyaikaisen Suuren Kuolan retken tuotteistamista entisen kuuluisan Suuren Kuolan retken (1887) jatkajaksi. Se ei lopulta aivan toteutunut mutta siitä lähtien Varzina satoine tarinoineen, tapahtumineen ja ennätyskaloineen on ollut mukana elämän tielläni. Ja se virtaa edelleen laskien Enozero- järvestä Jäämereen, sen liike ei lakkaa.

Tässä vielä vinkkinä muutamia kalastusmatkailuaiheisia weblinkkejä niin menneisyydestäni kuin myös jatkuvasta nykyisyydestäni. Yritetään ehtiä päivittämään kaiken muuan muassa myös websivuja, joten elekee immeiset hermostuko.

Fishbum.Travel

Varzina River Company Oy




Lisäsin blogiini Googlen Webmaster Toolin!

Ja tuosta kartasta voitte lisäksi katsoa sitemapin, missä pitkäaikaisin kotivesistöni suurinpiirtein sijaitsee. Sinne vielä tahdon mennä...

Näytä Varzina Trout Camp suuremmalla kartalla