lauantai 26. helmikuuta 2011

Google Analytics

Analyysin tulkintaa

Google Analytics. Nimi sinänsä on varsin tylsä ja tehokkuudessaan miltei tappava. Mutta mietipä mitä kaikkea jänskää voit kyseisellä ilmaisella ja tylsältä kuulostavalta verkkosivustojen kävijäseurantaan suunnatulla ohjelmalla tehdä! Voit klikkailla ja kikkailla ihan perusominaisuuksien parissa tai sitten hieman laajemmin ja syvemmin, ohjelman niinsanottujen gurutason toimintojen kanssa. Tämä verkossa toimiva analyysiohjelma antaa sinulle melko tarkkoja tietoja verkkosivustosi (websivut, blogi, bannerimainokset, nettikauppa, sähköpostikampanjat jne.) kävijäliikenteestä, josta voit vetää johtopäätöksiä siitä, toimiiko sivustosi ylipäänsä edes sinnepäinkään, onko se riittävän kiinnostava ja riittävän hyvin kirjoitettu, syntyykö myyntiä vai ei ja onko vaikkapa bannerimarkkinointisi riittävän tehokasta. Google Analytics suoltaa sinulle verkkoliikenneraportteja niin usein kun itse haluat niitä tutkia. Tietojen nojalla voit hioa mainoksiasi entistä paremmiksi, vahvistaa markkinointikampanjasi näkyvyyttä sekä luoda tehokkaammin massojen joukosta erottuvat webbisivut yrityksellesi. Yhdistettynä Googlen AdWordsin ja AdSensen käyttöön, Analytics on kaikkein tehokkaimmillaan ja pystyt muuttamaan sivulla käynnit jopa tuotolliseksi toiminnaksi.

Tulkinnan analyysiä

Mitä raporteissa näkyy ja mitä niistä saa irti?

Google Analyticsin Hallintakeskuksesta käsin tai ohjelman sinulle lähettämästä sivustoseurantaraportista voit tutkailla mm. kävijätietoja. Saat selville käyttäjien suhteen sivustoosi tai blogiisi. Kävijätiedot paljastavat esimerkiksi mistä päin maailmaa sivuillasi tai blogissasi on käyty, onko kävijä uusi vai vanha sivustosi lukija, minä päivinä ovat sivuillasi käyneet. Liikenteen lähteistä löytyvät tiedot siitä, mitä kautta käyttäjät löytävät sivuillesi, tulevatko he suoraan vai joltain viittaavalta sivustolta (esim. facebook.com), vaiko kenties ohjattuna mainosten, kampanjoiden tai joidenkin avainsanojen tai AdWordsin kautta (esim. Google, Bing, Eniro tai Search-toiminto). Google Analyticsin kävijäseurannan tekninen profiili pystyy kertomaan siitä, millä selaimella ja yhteydellä asiakkaat ovat sinun sähköiseen kauppaasi päätyneet. Lisäksi sieltä löytyy tietoa siitä, onko joku käynyt sivustollasi mobiilin tai iPadin kautta. Sisältösivut kertovat sinulle, kuinka ja mitä sisääntuloreittiä kävijät päätyivät sivustollesi. Saat myöskin selville sen, millä nimenomaisella sivulla ihmiset websivuihisi kyllästyvät, saavat tarpeekseen ja häipyvät sivustolta.

Tärkeä ja erittäin hyödyllinen seurattava osio Google Analyticsissä on tavoiteosio. Siellä voit määrittää ja asettaa tavoitteesi. Usein tämä tehdään niin, että pyritään ohjaamaan käyttäjä jollekin sivulle, jossa ostotapahtuman vahvistus, asiakkuusrekisteröinti, uutiskirjeen tilaus, lataus, tai muu tavoitteena oleva toiminto tapahtuu ja sen toteutumisesta saadaan Analyticsin avulla prosentuaalista tietoa, joka on verrattavissa tuotoksen rahalliseen arvoon. Saadaksesi laskelmat kuntoon sinun ei tarvitse itse ollenkaan hakea vanhaa kalkulaattoria vintiltä. Google Analytics laskee tuottoprosentit puolestasi kunhan olet määritellyt sinne tavoitteet. Useimmiten tavoitteena on saada lisää asiakkaita ja myyntiä. Huonosti toimivat mainokset ja webbisivut voidaan lopulta parantaa paremmin toimiviksi tai ajaa kokonaan alas.

Me analyysin hyödyntäjät

Me siis osaamme, niin halutessamme, ottaa neuvosta vaarin. Vai osaammeko todella?
Kaikkihan me tiedämme, ainakin teoriassa, että päivittämättömät ja kieleltään huonosti optimoidut websivut eivät palvele ketään. Joskus yritykselle onkin parempi meriitti se, että se ei näy internetissä ollenkaan kuin se, että yrityksen websivut löytyvät huonosti, niitä ei ole päivitetty tai että niissä on selkäpiitä karmivaa sisältöä (kieli ja kuvat). Siinä vaiheessa kun olet jo kyllästynyt ystäviesi ja asiakkaittesi jatkuvaan nalkutukseen alati päivittämättömistä websivuista tai ikuisuuksiin netissä roikkuvaan elähtäneeseen mainokseesi, joka ei kiinnosta ketään, ota rohkeasti käyttöön Googlen Analytics ja seuraa jonkin aikaa vaikkapa ystäviltäsi salaa websivustosi kävijäliikennettä ja vedä sen jälkeen asiasta omat johtopäätöksesi. Google Analyticsiltä saatava informaatio ja neutraali kritiikki on helpompi niellä kuin kanssaihmisiltä saatu. Se on hajuntonta ja mautonta ja puhuu omaa täsmällistä mutta tehokasta kieltään. Seurantaohjelman käyttö suorastaan pakottaa sinut ajattelemaan omia tai tilaamiasi webtuotoksiasi aivan eri valossa kuin ennen. Suosittelen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti