tiistai 19. huhtikuuta 2011

RENKAAN VAIHTOA JA KURIIRIVIESTIEN LÄHETTELYÄ

Nyt kun kevät on tullut ja auton talvirenkaista alkaa olla viimeiset nastat lentäneet taivaan tuuliin alkaa olla taas rengaiden oston ja vaihdon aika! Valitsin toiseksi ajankohtaiseksi onnistuneen markkinoinnin  verkkokaupaksi palvelualalta autonrenkaiden verkkokaupan www.rengas-online.comin sekä sille kylkiäiseksi paljon työssäni käyttämäni pikakuriirisivuston www.tnt.comin.

RENGAS-ONLINE.COM


Hakukoneissa hauilla "renkaat verkkokaupasta", "renkaat online", "renkaat", "talvirenkaat" jne. kyseinen renkaiden verkkokauppa löytyy aivan kärkisijoilta. Lisäksi he ovat lisänneet näkyvyyttä Google Ads mainoksilla. Verkkosivut ovat selkeät ja sisältö selvästikin suunniteltu hakukoneita silmällä pitäen.  Jaottelu on selvää ja väliotsikoita on käytetty. Ostotapahtumaa tuetaan kilpailukykysillä hinnoilla, maksutapojen runsaudella, pitkillä tuotetakuilla sekä pitkillä palautusajoilla. Houkuttimina toimivat lisäksi nopea palvelu sekä toimitusaika sekä asiakkaiden antama palaute, joka on luettavissa verkkokaupan sivuilla. Saatavilla on eri kieliversiot, tuotteet on helppo löytää ja niistä on erittäin yksityiskohtaista tietoa.


Verkkosivulla voi vielä tarkistaa lähimmän asennuspalvelun sijainnin kartalla.  Tämän lisäksi verkkosivuilta löytyy kaikki tarvittavat perusasiakaspalvelukanavat: asiakastuen yhteystiedot numeroineen ja sähköpostiosoitteineen. Myös FAQ löytyy. Verkkokaupalla ei kuitenkaan ole sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä, mutta hakukonenäkyvyys sen sijaan on varmistettu. Mielestäni täältä on helppo löytää itselleen oikeanlaiset autonrenkaat!

WWW.TNT.COM


Myöskin pikakuriiripalvelu TNT on huolehtinut hyvin verkkokauppansa markkinoinnin. Hakutuloksissa sanoilla "pikalähetys", "pikapaketti" jne. TNT on hakujen kärkipäässä. Heillä on maksettua mainosnäkyvyyttä Google Adsin kautta ja verkkosivut ovat itsessään hyvin palvelevat ja tukevat näinollen myynninedistämispyrkimyksiä edelleen. Parasta palvelussa on perinteisten kontaktointimahdollisuuksien lisäksi myös 24 h toiminnassa oleva asiakaspalvelunumero sekä muutenkin laajat asiakastukipalvelut aloitusoppaineen, rekisteröitymisohjeineen, lähetysten seurantapalveluineen sekä laskutukseen ja maksamiseen liittyvine opastuksineen. Mikä parasta, tuotteen ja palvelun siirtymistä myyjältä asiakkaalle voi seurata helposti myös mobiililaitteella. Maksuvaihtoehtoina ovat varsin helppokäyttöiset ja turvalliset operaattorin (Basware Oyj) välittämät verkkolaskut tai TNT:n maksuton verkkopohjainen laskupalvelu. Palvelu toimii täsmällisesti ja aukottomasti ja on erittäin luotettavaa laatua.

Ei siis muuta kuin soittelemaan luotettavalle kuriirille, että voisi kohta tulla hakemaan itse bloggaajaa lähiopetuspäiville (jos ehtisi ensin vähän nukkua välissä..?)



VERKKOKAUPPOJA RISTIIN RASTIIN

Yhdessä tähänastisen elämänvaellukseni kotikaupungeista Murmanskissa jo kymmenisen vuotta sitten naureskelin pääkadun varrella olevan sekatavarakaupan houkuttelevaa nimeä  "KAIKKEA MITÄ EI TARVITSE" (Все что не надо). Silloiseen maailmanaikaan kaupan nimi oli mielestäni hieman erikoiselta kalskahtava oivallus ja tapa houkutella asiakkaita alueella, jossa mummot vahtivat kesäisin perunoitaan yötä päivää perunamaalla istuen ettei kukaan varasta niitä ja melko suurella osalla ihmisistä oli silminnähden pulaa yhdestä sun toisesta materiaalisesta perusasiasta. Olen aina ihaillut itäisten naapuriemme tapaa kääntää kekseliäisyydellään erinäiset puutteet positiiviksi asioiksi elämässään - kukin omalla tavallaan. Vastakohtien tietoisen humoristisen korostamisen ja ironian kautta ollaan selvitty arjen harmaudesta ja käännetty asioita voitoksi.
Tähän samaiseen, jollain tapaa itseironiseen mutta positiiviseen,  ihmisten tarpeettomien tavaroiden nälkään on tuotteet ja palvelut segmentoinut  myös http://www.pulju.net/  niminen verkkokauppa.

PULJU.NET 



KOHDERYHMÄ

Pulju on hieman ehkä luotaantyöntävästä nimestään huolimatta mielestäni oivallinen tutustumiskohde erityisesti niille, joilla on jo kaikkea sekä äärimmäisille individualisteille, jotka haluavat erottua pienillä erikoisilla tuotteilla massasta. Pääasiallinen verkkokaupan kohderyhmä lienee kuitenkin lahjaidean etsijät.  Verkkokauppa suorastaan pursuaa piristävää krääsää. Se luo uusia tarpeita aivan huomaamatta - aivan kuin vierailisi Pelle Pelottoman keksintötehtaassa! Siellä voi käydä ilman ostohaaveitakin vain ihmettelemässä sitä, mitä kaikkea sitä voisikaan elämässään vielä tarvita tai se voi toimia myös toiseen suuntaan: siellä voi kerrankin käydä katsomassa ja  saamassa vahvistusta omille mielipiteilleen siitä, minkä katsoo tarpeelliseksi ja minkä ei. Pääsee kerrankin anonyymisti luetteloimaan asioita,  joita ei mielestään todellakaan tarvitse.

TUOTTEET

Puljussa on mielestäni laaja ja runsas tarpeettomien tuotteiden valikoima niitä tarvitseville. Verkkokaupassa on selkeä MENU, jossa on selvät tuotekategoriat. Lisäksi tarjotaan edustettujen tuotteiden brändiluettelo sekä TOP-20 tuotteet. Normaalihintaisten tuotteiden lisäksi löytyy erikseen myös alennustuotteiden osio. Erämatkailun parissa toimineelle erittäin kiinnostava verkkokaupan MENUN osasto on Travellaus & Eräily , joka pitää sisällään matka wc:n, ihmesytytyspaloja, ihmekorjausmönjää ja itsensä kokoavan teltan...


PALVELUKANAVAT

Puljun asiakaspalvelukanavatarjonta on laaja. Heillä ei ole varsinaista kiinteätä kauppaa verkkokaupan ulkopuolella, mutta verkkosivustolta löytyvät verkkokauppaa pitävän yrityksen fyysinen osoite, puhelin, faxnumero sekä erillinen asiakaspalvelunumero. Lisäksi yrityksen edustajat tavoitetaan asiakaspalvelussa viiden eri sähköpostiosoitteen kautta. Yrityksellä ei ole kotisivuja mutta tukipalvelukanavista Pulju on mukana niin facebookissa kuin Twitterissäkin.


Yrityksellä on lisäksi fyysinen varasto, josta voi tarvittaessa noutaa itse tilauksensa, mikä lisää verkkokaupan luotettavuutta asiakkaan silmissä. Verkkosivulta voit tilata uutiskirjeen, pääset yrityksen blogiin ja voit tilata RSS-syötteen. Sivustolla on myös oma lehdistölle suunnattu osio. Puljun blogissa hyödynnetään You tubea tuote-esittelyissä



LÖYDETTÄVYYS JA SAAVUTETTAVUUS


Pulju panostaa sosiaaliseen mediaan verkkokaupan ohjaustoimissaan (facebook, twitter, blogi). Itsekin sain vihiä verkkokaupasta alun alkujaan varsin näkyvän yrityksen facebook mainoskampanjan "RYÖSTÖN" kautta. Ryöstössä facebookissa Puljun  profiilille tykkää-nappia painaneet saavat aina tiedon päivittäisistä ryöstötavaroista. Tämä tarkoittaa tuotteita joita myydään verkkokaupassa  yhden vuorokauden ajan esim. 50% alennuksella. Sosiaalisen median kautta Pulju mainostaa itseään ja tuotteitaan. Ryöstön profiilin "tykkäämiseen" eli  uusiosuomella ilmaisten "likettämiseen" on verkkokauppa Puljussa saatavilla myös ihan omat nappulansa.



Mutta ei niin hyvää etteikö jotain huonoakin. Mielestäni Puljun hakukoneoptimoinnissa olisi vielä hieman parannettavaa siitä huolimatta että heillä on paljon linkkejä ja ovat olleet pitkään internetissä. Heillä on lisäksi maksettu mainos Googlessa sekä mainoksia facebookissa.  Vaikka verkkokauppa on profiloitunut lahjatavaroiden etsintään, en siltikään pystynyt esim. yleisillä hakusanoilla "lahjatavarat" tai "lahjaideat" löytämään Puljua hakutulosten kymmeniköstä. Sen sijaan hakusanalla VEKOTTIMET Pulju ponnahti heti hakutulosten kärkeen. Samoin hakusanalla LED SUIHKU. Eli Puljun sivuille pääsevät etenkin ne, jotka osaavat hakea jo suoraan erikoislahjatavaroiden nimikkeillä. Monille ei kuitenkaan varmaankaan tule mieleen hakea verkkokauppaa ihan ensimmäisenä juuri  sanalla "vekotin"? Oman erillisen kotisivuston avaaminen auttaisi myös paljonkin saavutettavuuden ja löydettävyyden lisäämisessä.

OSTOPROSESSIN TUKEMINEN

Puljun verkkokauppasivustolla on interaktiivisuuden tuntu mikä lisää luottamusta. Asiakas voi lähettää vapaasti muotoilemansa asiakaspalautteen osioon "kävijöiden suusta" joka on kaikkien nähtävissä.



Ostoprosessia tukevat myös kiinnostavat tuotekuvaukset ja kuvat, selkeät hintatiedot, tiedot suosituimmista tuotteista ja brändeistä sekä uutuuksista.


Tarkat hyvin näkyvissä olevat saatavuustiedot jokaisen tuotteen kohdalla (varastossa - ei varastossa). Lisäksi asiakas voi luoda Puljun verkkosivuilla oman ostotilinsä jota tukevat lisäksi erittäin monipuoliset maksutapavaihtoehdot. Ostoa tukevat Puljussa lisäksi erittäin nopea toimitus (varastossa oleville tuotteille 36h) sekä noutomahdollisuus. FAQ osaston Puljussa korvaava APUA-osasto auttaa ostoprosessin keskellä olevaa henkilöä antamalla asiointiohjeita ja vastauksia useimmiten kysyttyihin kysymyksiin.  Ostoskori on selkeästi aseteltu verkkosivuille ja sen sisältöä pystyy tarkasti seuraamaan ja sisältöä muuttamaan. Itse ostotapahtuma noudattaa selkeää ja helppokäyttöistä kaavaa OSTOSKORI-TILAUSLOMAKE-LÄHETYS-MAKSU-KIITOS, joista kiitos vahvistaa ostotapahtuman sähköpostilla ja antaa luotettavan kuvan tapahtumasta.
Jatkossa tietenkin myös verkkokauppa-asioinnin käyttötapa vaikuttaa verkkokaupan suunnitteluun paljonkin kun pitää otta huomioon kasvava kosketusnäyttöisten kannettavien laitteiden käyttäminen asioinnissa. Myös online asiakaspalvelun läsnäolo esim. chatin avulla on harkitsemisen arvoinen lisä.

Joka tapauksessa Puljun verkkokauppavisiitin jälkeen voin vain todeta, että Pulju täyttää ihmisten tarpeissa syntyviä aukkoja siinä missä Murmanskissa kymmenen vuotta sitten "Kaikkea mitä ei tarvitse" (muka!) ostamani  painepullokermavaahtokin!


TAIMEN.COM

Toinen huomioni kiinnittänyt ja omaa harrastustani tukeva hieman suurelle yleisölle tuntemattomampi verkkokauppa on puolalaista alkuperää oleva http://www.taimen.com/, joka on tullut markkinoille kaikkien pienten kalastusvälinekauppojen kiusaksi ja kiroukseksi ja se on suunnattu erityisesti perhokalastuksen harrastajille.



Verkkokauppa on simppeli ja yksinkertainen, mikä on periaatteessa hyväkin asia, sillä verkkosivuston yksinkertainen ja selkeä ulkonäkö on usein vain pelkkää plussaa ja helpottaa ostotapahtumaa mikäli kuitenkin olennaista tietoa löytyy kattavasti. Kiinnostavaa on myös hieman tutkia miten puolalainen yritys hoitaa verkkokauppaansa ja siihen liittyvää asiakaspalvelua. Kyseisessä verkkokaupassa on käytettävissä puolalaisen asiointikielen lisäksi monta eri kieliversiota eri kielialueilta tuleville käyttäjille. Tuote on loistavasti suunnattu kohderyhmälleen, mutta sen asiakaspalvelukanavien määrä sekä löydettävyys hakukoneista ja sosiaalisesta mediasta (Facebook, You tube, Twitter, Blogger jne.) kaipaa vielä lisäyksiä ja parantamista.
Sivujen päätoiminnot toimivat eri kielillä kivasti, kalastusvälineiden tuotevalikoima on melko laaja ja tuoteryhmittely on selkeää. Tosin laajempikin valikoima joidenkin tuotteiden osalta voisi olla toteutettavissa ja tuotevertailumahdollisuuden lisääminen sivustolle toisi kenties lisämyyntiä. Houkuttelevimpana vetovoimatekijänä on kuitenkin se, että tuotteita saa tilattua kalastusvälineiden verkkokaupasta useinkin edullisemmin kuin perinteisistä liikkeistä ja sivustolta on helposti poimittavissa erikoistarjouksia - niinsanottuja "helmiä".

Palvelukanavista Taimen.comilla on käytössään yrityksen fyysinen osoite vaikkakaan yrityksellä ei ole varsinaista kiinteätä myymälää Puolassa tai missään muuallakaan. Lisäksi verkkosivuilla ilmoitetaan perinteiset puhelinnumero ja faxnumero sekä asiakaspalvelun sähköpostiosoite. Verkkosivulta löytyy myös yhteydenottolomake, joka tosin pyydetään täyttämään mikäli mahdollista englanniksi, joka on hieman rajoittava tekijä ja saattaa olla monille myös lievä peloite sekä ostotapahtumaan vaikuttava asia. Omistajan henkilökohtainen nimi on yhteyshenkilönä nähtävissä, joten taimen.com on verkkokauppa, jossa yhteyshenkilön merkitys ja persoona saa jokseenkin korostetun aseman.  Taimen.comilla ei ole erillisiä websivuja eikä blogia eikä se ole Facebookissa eikä Twitterissä - mikä on näkyvyyttä rajoittava tekijä ja vaikuttaa varmasti viime kädessä ostotapahtumien määrään.  Tuotteista ei löydy myöskään You Tube eikä Vimeo- esittelyjä, mikä voisi olla myös tehokas myyntiä lisäävä tekijä. Sivusto on kaiken kaikkiaan pikkunätti ja yksinkertainen sekä hyvin kohdennettu mutta vielä melko heikosti alati lisääntyvään vastavuoroisuuteen perustuva kokonaisuus.

Ostoprosessia tuetaan mielestäni perinteisellä, ilmeisesti osittain heidän toimintakapasiteettiinkin riittävälläkin tavalla. Verkkokaupan perusasiat  ovat siistisi paikallaan vaikkakin esim. perinteinen FAQ osio kaikenlainen online tuki chateista puhumattakaan loistaa poissaolollaan. Asiakaspalaute kulkee perinteisen sähköpostin tai sivustolta löytyvän asiakaspalautelomakkeen välityksellä. Online neuvontaa tuotteista tai palveluista ei löydy samoin kuin ei myöskään sosiaalisen median tarjoamaa mielipiteitä muokkaavaa tuotetukea.  Verkkokaupan tuotteiden kuvat ovat hyviä ja suurennettavissa olevia, tuotekuvaukset ovat lyhyitä mutta riittäviä, hinnat selkeästi esillä kuten myös tuoteuutuudet. Tarjoustuotteet on merkitty selkeästi. Tuotteita pystyy verkkosivustolta selaamaan merkkikohtaisesti mikäli tietää minkä merkkistä hakee. Suosituimmat tuotteet eli ns. "bestsellerit" on myös näkyvästi listattu ja tuotteiden saatavuustiedot ovat selkeästi näkyvissä. Asiakas voi luoda oman asiakastilin, mikä lisää luotettavuuden tuntua. Taimen.comin ostoskori on helposti löydettävissä, käytettävissä ja muokattavissa. Ostoprosessia on helppo seurata alusta loppuun vahvistamiseen saakka. Verkkosivustolta löytyvät myös selkeät toimitus-ja palautusehdot ja tiedot toimitusajoista ja rahdeista. Vetovoimatekijänä on melko halvat rahdit Eurooppaan eivätkä toimitusajatkaan peräänkuuluta asiakkaalta tuskaisen pitkää odotusaikaa. Asiakkaita houkutellaan myös tarjoamalla yli 50 euron arvoisista ostoksista ilmainen rahtikuljetus  Euroopan alueella yms.lisukkeita kuten ilmaisia mainosvaatteita tai lippalakkeja.



Tuote-arvioita on jo Taimen.comin sivuilla jonkin verran mutta enemmänkin niitä saisi olla. Osio "asiakkaat, jotka ostivat tämän tuotteen ostivat myös..." on ihan kiva lisä niille jotka haluavat etsiä lisätukea omalle ostopäätökselleen. Suomenkielisessä kieliversiossa on kielen osalta vielä hivenen ontuvuutta tekstin osalta ja se kaipaa hiomista. Näin saataisiin verkkosivustoon vielä hieman enemmän luotettavuuden tuntua. Saavutettavuudessa ja löydettävyydessä on vielä työn sarkaa.  Erilaiset mainokset (Adwords, bannerit...), aktiivisempi toiminta sosiaalisen median puolella sekä interaktiivisen sisällön lisääminen sivustolla saisi varmasti lisäpiristystä kaupankäyntiin. Hakukoneissa Taimen.com ei erotu juurikaan edukseen vaan on luottanut toistaiseksi enemmän perinteiseen mediaan, mm. lehtimainoksiin ja messutapahtumilla edustamiseen. Taimen.com niittää kasvavaa mainetta yhteisön sisällä, mm. perhokalastusaiheisilla keskustelupalstoilla esim. http://www.perhokalastajat.net/ keskustelufoorumissa, jossa pääasiassa löytyy positiivista palautetta kyseisen verkkokaupan toiminnasta. Maineenhallinta verkossa harrastusyhteisön sisällä muodostuukin tälle verkkokaupalle erittäin tärkeäksi.Perhokalastuspiireissähän suuri osa mainostuksesta ja informaatiosta kulkee edelleen word of mouth periaatteella kuten monissa muissakin suppeammissa harrastuspiireissä.

Joistakin puutteista huolimatta tämä verkkokauppa on mielestäni kuitenkin pieneltä ruohonjuuritason perhokalastusvälineiden myyjältä jo ihan hyvä ja onnistunut saavutus! 


OZON.RU

Katsotaanpa lisäksi vielä eräs omasta mielestäni varsin kiinnostava ja jo 13 vuotta alalla toiminut verkkokauppatoteutus Venäjänmaan puolelta. Länsimaalaiset näkevät, että http://www.ozon.ru/ on ikäänkuin Amazon.comin slaavilainen versio vaikkakin yrityksen blogissa pääjohtaja Bernard Lukey esittäytyy ja kiistää kyseisen vertailun heti kylmiltään vetoamalla laajempaan tuotekategoriaan, jossa hän viittaa pian Ozonin valikoimaan tuleviin vaatteisiin ja kenkiin.


Ozonista voi periaatteessa ostaa mitä tahansa perinteisistä sekä sähköisistä kirjoista lasten leluihin, viihde-elektroniikkaan, matkoihin ja musiikkiin. Kohderyhmä on yhtä laaja-alainen kuin tarjolla olevien tuotteiden kirjokin. Kaikille kaikkea ja jokaiselle jotakin, kullekin omien tarpeiden mukaan. Matkailua varten Ozonin verkkokaupassa on aivan oma Ozon travel osionsa:


Kerskutaanpa Ozon.ru blogissa myös sillä, että yritys on avannut verkkokaupassaan myös Sex-shop osaston



Palvelukanavia on runsaasti. Asiakaspalvelutarkoituksiin on valjastettuna puhelinnumerot (asiakas voi tilata myös vastapuhelun Ozonista ilmaiseksi), online palautelomake, löytyy myös juridinen sekä faktinen yritysosoite, sähköpostiosoite sekä valokuvan kera varustettu yrityshistoriikki kuvineen, mikä luo lisäuskottavuutta ja luo verkkokauppatoiminnalle  historiallisen jatkumon tuntua. Ozon hyödyntää erittäin tehokkaasti sosiaalista mediaa tuotteiden esittelyssä ja asiakaspalvelussa -  he ovat mukana palvelukanavia tukevissa palveluissa kuten Facebookissa, Twitterissä sekä bloggaavat aktiivisesti. Lisäksi Ozon hyödyntää V Kontakte- sivustoa (venäläinen versio facebookista)  sekä venäläistä vastinetta koulukaverit.comille - Odnoklassnikia. Asiakkaat voivat jakaa kokemuksiaan Ozonin palvelusta lisäksi Live Journalin kautta.

Ozon. ru sivusto on googlettamalla hakutulosten kärkikaartissa esim. haettaessa yleisillä verkkokauppaan viitaavilla ilmaisuilla esim. venäjänkielisellä sanalla "internet kauppa"  mutta sen sijaan pelkillä tuotesanoilla kirja, musiikki, lelut jne. Ozon ei eri selaimilla testattuna Googlessa eikä myöskään venäläisten suosimassa Yandexissa asetu aivan terävimpään kärkeen pyörien siellä sijojen 5-20 välimaastossa kuitenkin.
Luotettavassa ostoprosessissa Ozon.ru käyttää asiakkaan helppokäyttöistä ja luotettavaa tunnistamista: vahvistaakseen tilauksia ja muokatakseen tietojaan asiakkaan pitää rekisteröityä ja saada itselleen käyttäjätunnus ja salasana. Asiakkaalla on oma Ozon.ru tili, jossa voi helposti hallinnoida omia asiakastietojaan ja seurata ostoshistoriaansa ja saamaansa pistekertymää, joka myöskin kuuluu Ozonin tapaan sitouttaa asiakkaitaan. Kun tilaat, saat myös käyttäjäpisteitä. Mitä enemmän pistesaldoa kertyy, sen parempia alennuksia saat tuotteista. Mukana on myös "Tarvitsetko apua"-painike, josta saat ohjeita mahdollisiin tilausongelmiin. Facebookissa Ozonin tilissä ihmiset käyvät Ozonin edustajien kanssa keskustelua tuotteista ja niiden saatavuudesta, joten voidaan katsoa että asiakaspalvelun painopiste Ozonilla on vahvasti siirtymässä sosiaalisen median puolelle.



Twitterissä Ozon.ru ei vielä toistaiseksi ole.  Facebookissa Ozon ei niinkään hyödynnä esim. tuotevideoiden tai omaperäisten yritysesittelyvideoiden mahdollisuutta mutta blogissa sen sijaan heillä on verkkokauppaostamisen lisäämiseen pyrkiviä You tube mainoksia.

Kun ostat hygieenisesti netistä, ei tarvitse seisoa pidempien kavereiden kainalohikeä haistellen ruuhkabusseissa. Kekseliästä eikö totta?



Ostotapahtumaa tukevat myös Ozon.ru sivustoilla olevat listaukset eniten myydyistä tuotteista, ihmiset hakevat erilaisin vertailuun perustuviin keinoin vahvistusta omille ostopäätöksilleen. Ozonin ostoskori on selkeästi esillä ja sinne pääsee käsiksi kahdestakin kohtaa etusivun näkymästä. Ostoskorin tapahtumien seuraaminen ja muokkaaminen on vaivatonta.


Mielestäni Ozon.ru on onnistunut ja toimiva isomman mittakaavan venäläinen verkkokauppa.

MILLAINEN VERKKOKAUPPA-ASIAKAS ITSE OLEN?

Verkkokauppaostajana kuulun vielä ainakin tällä hetkellä niinsanottujen täsmäostajien kategoriaan. Yleensä tiedän etukäteen mitä haen ja usein myös tiedän vanhastaan mistä etsiä koska suosin aiemmin hyväksi havaitsemiani kauppoja. Mikäli en tiedä mistä tuotteen löytää, käytän useimmiten hakukonehakuja tuotteen löytämiseksi. Arvostan tapahtuman helppotta ja anonyymisyyttä. Teen ostokseni monesti yöaikaan kun muu perhe on rauhoittunut yöpuulle ja saan kakofonialta helpommin keskityttyä. Verkkokaupan ympärivuorokautinen käytettävyys on siis tärkeä vetovoimatekijä ja se, että aikaa säästyy eikä tarvitse lähteä etsimään tuotetta monista eri paikoista fyysisesti. Luottokortilla maksaminen onnistuu useimmiten kivuttomasti niissä verkkokaupoissa joissa asioin. Useimmiten päädyn samoihin luotettaviksi osoittautuneisiin ja aiemmin hyvää mainetta niittäneisiin verkkokauppouihin, joista www.amazon.com on eräs suosikeistani, samoin kun www.verkkokauppa.com. Käytän tuotehakua usein, joten tuotehaku on täsmäostajille kullanarvoinen asia eri verkkosivuilla. Menetän hermoni joka kerta kun yritän asioida verkkosivustolla etsien jotain tiettyä asiaa tai esim. lentoyhtiöiden sivuilla lentolippuja joillekin tietyille päiville ja saan eteeni tekstin "HAULLA EI LÖYTYNYT YHTÄÄN OSUMAA/TUOTETTA: YRITÄPÄS UUDELLEEN"