keskiviikko 16. maaliskuuta 2011

KEVÄT KEIKKUEN TULOO!

Olen aloittanut myös twiittausharjoitukset samalla kun edelleen odotan laihoja tiedon rippeitä japanilaisesta ystävästäni ja hänen kohtalostaan Fukushiman maanjäristysalueelta. Yhteydet tanakasti poikki sinne suuntaan.

Twiittaus on mielenkiintoista puuhaa. Paljon perhokalastajia ja matkailualan ihmisiä ympäri maailmaa ja jokaisella valtava tarve sanoa jotakin. Itse en ole juuri vielä twiittisuutani avannut, opiskelen vasta kieltä ja samalla mykistyn.

Suurinta osaa twiittaajista ei jaksa millään seurata eikä lukea, onneksi valintojaan voi poistaa ja valita uusia tilalle.

Löysin mielestäni erittäin hyvän venäläisen twiittaajan, seuraan innolla hänen kommenttejaan. Enpä kerro kuka hän on. Hän lienee twiittauksen ammattilainen, sillä ainakin minut hän sai koukutettua tyylillään. Kaveri osaa kiteyttää twiiteissään tunnelmansa loistavasti muutamalla sanalla: ЗА ОКНОМ МЕТЕТ (Ikkunan takana lumimyräkkä)...ja seuraavaksi  kuvaavan vaatimattomasti : ЧАЙ (teetä)...ja sitten ТВОРЧЕСКИЙ БЕСПОРЯДОК (luova kaaos)....Eipä siinä sen kummempaa tarvita tunnelman luomiseksi. On kuin lukisi hyvää romaania. Mutta homma toimii vain jos kaveri suoltaa twiittejä eetteriin riittävän usein, ei ainoastaan kuun viidestoista päivä. Moni ei sellaista ehdi eikä tohdi.
Jään odottamaan mitä hänelle tapahtuu Moskovan ruuhkametrossa tänään..

Järvien jäillä on nyt mukava sivakoida jos kuitenkaan ei kannata ilman naskaleita sinne enää kohta haaveilla. Paista siis päivä ja helli helle mutta älkää hukkuko!

Kuva:Marjut Sirola

Viikonlopuksi luvassa pilkkikelejä. Lähdemme tyttären kanssa eväsreput selässämme narraamaan Keiteleen ahvenia! Ensin on lähdettävä kärpäsen toukka ostoksille. Jaiks. Onneksi ei sentään torakan munia...  

Häppi twiitting everybody!


maanantai 7. maaliskuuta 2011

KICKSTARTER

NEW WAY TO FUND AND FOLLOW CREATIVITY 

Luovien alojen onnistunutta kestokampanjointia!

Tutustuin jossain vaiheessa hivenen erään instituutin yhteistyössä eri ministeriöiden kanssa masinoimaan Luova Kompassi-hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on ollut koota tietoa suomalaisista ja venäläisistä luovien alojen edustajista, tehdä heitä tunnetuksi, verkottaa heitä kuin kaloja vedessä konsanaan sekä mahdollisuuksien mukaan tuotteistaa heidän aikaansaannoksiaan sekä saada luovien alojen edustajia elämään omilla tuotoksillaan ja vieläpä mahdollisesti tuottamaan kenties jotain extraakin! En aio perehdyttää lukijaa Luova Kompassi-hankkeeseen tässä sen enempää, mutta törmättyäni aivan äskettäin ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa toimivaan mielestäni erittäin toimivaan kestokampanjaan luovien alojen yrittäjien promotoimiseksi, en voinut olla miettimättä millaisia mahdollisuuksia vastaava kuvio tarjoaisi väestöpohjaltaan hieman piskuisemmassa, esim. Suomen, mittakaavassa. Riittäisikö taiteilijoiden sosiaalisissa verkostoissa täällä porukkaa tällaisen menestyksekkääseen pyörittämiseen ja missä määrin tarvitsisimme mahdollisesti avuja maamme ulkopuolisista globaaleista verkostoista?

Törmäsin tähän Kickstarter nimiseen kestokampanjaan aivan sattumalta, kuinkas muuten kuin sosiaalisen median kautta, kun eräs amerikkalainen tuttavani oli postannut facebook wallilleen linkin erääseen mielenkiintoiseen Kickstarterissa hiljattain alkaneeseen valokuvausalan varainhankintaprojektiin. Aloin selvittää, että mistä siinä oikein oli kysymys ja olen suuresti viehättynyt löydöksistäni. Tämä laaja ja kestoltaan jatkuva kampanja on hienosti toteutettu, sitä ylläpidetään, seurataan ja kehitetään jatkuvasti, ja se painottuu tärkeimpiin sosiaalisen median viestintäkanaviin.

WHAT AND FOR WHOM?

Kickstarter on kaikille avoin, se toimii verkossa ja on jatkuvasti käynnissä oleva luovien toimialojen erilaisten projektien rahoitusalusta (funding platform). Niinsanottuihin luoviin aloihin kuuluvat mm.taide, teatteri, tanssi, design, muoti, ruoka, pelit, journalismi, musiikki, valokuvaus ja filmit, julkaisu ja kirjoittaminen.


Lyhyesti voidaan sanoa, että homma toimii yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla ja että kohderyhmänä on kuka tahansa luova tyyppi joka saa oman projektin toteutusidean tai joka vain seuraa ja nauttii muiden tuotoksista. Kickstarteriin ilmoittautuminen ei vaadi Kremlin uudelleenrakennuksen kokoista projektia vaan se voi olla mitä tahansa pienen viikonloppuprojektin tai useamman viikon projektien väliltä.
Joku taiteilija, kirjailija tai vaikkapa se surullisen kuuluisa kansankielinen ”muusikon retale” saa jossain elämänsä vaiheessa kuningasidean ja luovuuden puuskan. Puuttuu enää vain rahoitus ja idea voitaisiin muuttaa projektiluontoiseksi taideteokseksi. Muusikko raahautuu Kickstarterin verkkosivuille, rekisteröityy sinne ja käynnistää projektilleen siellä ilmaisen varainhankintaprojektin, jolle hän itse määrittää aikarajat. Projektin varainhankinta-aika voidaan Kickstarter alustalla olevassa fund raising-näkyvyydessä määritellä ajalle 1-90 päivää. Sivuston seuraajat saavat reaaliaikaista tietoa kampanjan etenemisestä ja tuloksista. Kickstarterin omat asiantuntevat ediittorit työstävät kaikkien taiteilijoiden projekti-esittelyt ilmaiseksi Kickstarterin websivuille varainhankintakampanjaa varten ja aloittaminen ei maksa mitään.



Kickstarter pantiin alulle noin puolitoista vuotta sitten Yhdysvalloissa muutaman hengen voimin ja se on reilussa vuodessa laajentunut käsittämään 18 työntekijää, jotka istuvat New Yorkissa ja he hoitavat kaiken Kickstarter sivustojen graafisen suunnittelun ja ovat koko Kickstarterin ympärille pikkuhiljaa muodostuneiden yhteisöjen palveluksessa.

DREAMS AND CREATIVITY

Kickstarter käyttää tehokasta mainoskieltä. Usko tai älä mutta se suorastaan houkuttelee vähempilahjaistakin persoonaa yrittämään! Aloin heti miettiä, että mihinkäs paninkaan lukion jälkeen ne aniliiniväriä ympäristöönsä tuhruttavat kosmoskynien jämät jemmaan...



Kickstarter ilmoittaa websivuillaan olevansa artistien ja designereiden koti ja kertoo auttavansa ihmisiä toteuttamaan unelmiaan! Jes... tämähän on juuri sitä mitä olen luovana ja ikuisena opiskelijana toivonut. Tämän voisi helposti kuitata rehentelyksi elleivät he olisi oikeassa!!! Monet taiteilijat saavat kuin saavatkin luoville projekteilleen rahoituksen Kickstarterin kautta. Vaikka projektien toteutumisprosentti on mittausten mukaan hieman alle 50% niin silti se on suuri luku jos ajatellaan mitä kaikkea ihmeellistä luovien alojen maailmasta siellä voi olla tarjolla.... Tässä esimerkiksi eräs hyvin tuulta purjeisiinsa saava kampanja...


AIM & TARGETING

Vaikka päämäärä onkin saada taiteilijoille projektirahoitusta, Kickstarter nimeää myöskin muita tärkeitä ja ei-rahallisia tavoitteita, joita näkyvyys tuo projektin käynnistäjille mukanaan:

1) projektien omistajat saavat toimivan ja tehokkaan yhteyden kohdeyleisöönsä ja potentiaalisiin asiakkaisiinsa. Segementointia kampanjan järjestäjän puolelta ei juuri tarvita sillä kohdeyleisö löytää taitelijat projekteineen itse!

2) Sana projekteista ja menestyneistä taiteilijoista sekä sitä myötä myös koko Kickstarter rahoitusalustasta leviää tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. Menestys perustuu toimivaan viraaliefektiin ja riittävän laajaan sosiaalisen median verkostoon sekä kommunikaatioon. Varsinaista suoramainostusta tai bannerielämöintiä ei siis juuri tarvita ja tästä syystä moni ei ole suoria Kickstarter mainoksia edes koskaan nähnytkään. Tässä kuitenkin yksi perinteisempi mainos, jossa Kickstarter ollut mukana

kuva:www.kickstarter.com


INSPIRE, SUPPORT AND GIVE GREAT REWARDS!

Asiakas saa rahapanoksensa vastineeksi aina jonkun palkinnon!
Tämä on se mielestäni koukuttavin osuus koko kampanjoinnista. On jännää odottaa jotain erikoista palkintoa ja seurata samalla että toteutuuko projekti vai ei jotta palkinnon saanti mahdollistuisi. Palkinto jää saamatta jos projekti ei saa riittävästi kannattajia joten yhteisössä herää paine kerätä yhdessä lisää tukijoita. Jokainenhan haluaa lahjansa. Tunnelmaa voisi miltei verrata jännitykseltään joulupukin odotteluun.
Projektin alullepanija määrittelee itse, mitä vastinetta hän asiakkaalle ja rahanlahjoittajalle antaa. Pienimmät lahjoitukset tuovat luonnollisesti pienemmät lahjat. Esimerkkinä pienestä lahjasta mainittakoon esim. yksi ilmainen tuotteen latauskerta internetistä tai vaikkapa CD-kopion. Jaossa lahjoittajien panosta vastaan on usein myös jotain rajoitettuja erikoispainoksia eri tuotteista tai vaikkapa vierailu johonkin taideesitykseen. Vain itse taitelijan mielikuvitus on näissä rajana. Tai kyseeseen voi tulla vaikkapa jotkut kivat pippalot, joissa artisti on ehkä itse myös mukana. Jotkut taas ovat jopa luvanneet nimetä jonkun projektissaan olevan hahmon (esim. pilapiirros) tukijansa mukaan tai vaikkapa soittaa tukijalle henkilökohtaisen puhelun. Onpa ollut palkintona jopa myös kuumailmapallolento ilmojen halki yhdessä artistin kanssa!


FUNDING

Niin kauan kun projektin rahankeräys kampanjan aika ei ole umpeutunut, jokaisen maksajaksi itse valitsemallaan summalla ilmoittautuneen maksua kutsutaan SITOUMUKSEKSI eikä vielä suoritukseksi. Vasta kun varainkeruukampanjan deadline umpeutuu, Kickstarter lähettää asiakkaalle sähköpostiviestin, jossa kertoo projektin käynnistymisestä ja lähestyvästä luottokorttilaskutuksesta. Projektin tulee täyttää rahoitustavoite ennen määräajan kulumista loppuun.Kampanja peruuntuu mikäli varoja ei ole saatu kerättyä riittävästi ja tällöin vastaavasti sitoumuksen antajan luottokorttia ei tietenkään laskuteta. Kun projekti toteutuu, taiteilija vie sen läpi, julkaisee tuotoksensa ja lähettää lupaamansa palkinnon tukijalleen.

SAFETY AND GUARANTEE FOR REWARDS 

Rahankeruukampanjan määräajan umpeutuminen määrittää siis toteutuuko projekti vai ei. Määräaika suojelee projektin kaikkia osapuolia. Mikäli rahaa ei ole määräaikaan mennessä kertynyt projektin toteuttamiseen edellytettävää määrää, projekti peruuntuu eikä artistin tarvitse viedä projektiaan läpi liian niukalla rahoituksella ainoastaan velvollisuudentunnosta kannattajiaan ja fanejaan kohtaan. Samoin ihmisten rahat ovat turvassa, sillä luottokorttia ei laskuteta ennen määräajan umpeutumista tai sen jälkeenkään mikäli maksusitoumuksia ei ole kertynyt riittävästi.

SOCIAL PRESSURE AFFECTS

Joku saattaa miettiä sitäkin, että mitä jos kampanja toteutuu ja rahat menee luottokortilta mutta taiteilija ei toimitakaan tuen antajalle lupaamaansa palkintoa. Tässä kohtaa Kickstarter ilmoittaa, että heidän tiedossaan ei ole yhtäkään tapausta että näin olisi päässyt käymään sillä Kickstarterin kautta toimivien yhteisöjen sosiaalinen paine (ystävät, fanit, eri taideyhteisöt) takaa sen, että ryhmäkuri säilyy ja kaikki noudattavat yhdessä sovittuja Kickstarter sääntöjä!

PROJECT OWNERS

Projektien omistajat esitellään aina jokaisen projektin esittelyn yhteydessä ja Kickstarterin kautta pystyy varmistumaan että kyseessä todella on oikeanniminen henkilö eikä esim. George W. Bush.

KEYWORDS FOR SUCCESS

Menestyneimmät projektit jakavat yleensä seuraavia määreitä: Intohimo, Vilpittömyys sekä suorituskykyisyys. Tämä on helppo uskoa kun rullailee hiirellä Kickstarterin julkaisemaa HALL OF FAME listaa onnistuneimmista projekteista!

MEASURING RESULTS

Kaikki projektit ovat julkisia ja ne esitellään Kickstarter sivustolla riippumatta siitä, toteutuuko rahoitus vaiko ei. Eräs Kickstarterin toiminnan kulmakiviä on läpinäkyvyys (transparency), toiminnan tulokset ovat kaikkien luettavissa ja ne perustuvat jatkuvaan mittaukseen. Mittausten mukaan keskimäärin 94% menestyneistä Kickstarter-projekteista jopa ylittivät ennaltaasetetut minimirahoitustavoitteet. Keskimääräinen rahallinen sitoumus (pledge) asiakkaiden puolelta per toteutettava projekti on  71 USD ja yleisin sitoutettava summa on 25 USD.

IS THERE LIFE AFTER THE CAMPAIGN?

Rahoituksen varmistuttua projektin omistaja eli taiteilija itse voi vapaasti luoda kyselyjä kiinnostuneiden asiakkaiden ja tukijoidensa suuntaan. Hän saa ja hänen kannattaakin pitää asiakkaisiin yhteyttä koko projektin toteutuksen aikana ja kertoa sen edistymisen vaiheista. Monet fanit seuraavat näet mielellään mielitaiteilijoidensa puuhastelua.
Taiteilijat voivat lisätä tietoa projektiensa edistymisestä mm. Kickstarterin blogisivustolle, josta heti postauksen jälkeen kaikki rekisteröityneet tukijat saavat siitä automaattisesti sähköpostiviestin. He saavat käyttöönsä asiakkaistaan ja tukijoistaan mm. sähköpostiosoitteet ja muuta heille olennaista tietoa ja voivat näinollen suunnata jatkoprojekteissaan suoramainontaa suoraan kohderyhmälle ja sitouttaa asiakkaita itseensä ja tuotteisiinsa. Kaikessa sosiaalisessa verkoistoitumisessa facebook hääräilee tietysti koko ajan taustalla omaa tehokasta kieltään. Kickstarter ei missään vaiheessa omista taiteilijan työtä tai oikeuksia siihen vaan ne säilyvät aina luovien alojen edustajalla itsellään.

SUCCESFULL CAMPAIGN

Jatkuvan kampanjoinnin tulokset näkyvät yrityksen verkkosivuilla toteutuneiden projektien määrinä. Lisäksi Kickstartrilla on tietenkin hallussaan myös rekisteröintitiedot kampanjaan jollain tapaa osallistuneista ihmisistä. Kävijäseurannan avulla he varmasti tutkivat myös asiakkaiden liikehdintää heidän verkkosivuillaan lisäksi koko ajan. Tässä mm. eräs onnistunut ja rahoituksen saanut projekti Kickstarterin websivuilta:


OPPORTUNITIES AND DEVELOPMENT OF CONCEPT

Kickstarter on periaatteessa kaikille avoin (sekä projektin omistajille että asiakkaille), MUTTA toistaiseksi sillä on laskutussopimuksen ainoastaan Yhdysvalloissa toimivan Amazon luottoyhtiön kanssa ja heidän vaatimuksenaan on, että maksajalla pitää olla Yhdysvalloissa pankkitili ja maksut tapahtuvat Amazon Payments luottokorttilaskutuksen kautta. Tämä rajoittaa toistaiseksi muiden kuin yhdysvaltalaisten osallistumista Kickstarter projekteihin, mutta yritys käy parhaillaan neuvotteluja myös muiden rahoitusalan yhteistyökumppaneiden kanssa päämääränään laajentaa Kickstarterin toiminta maailmanlaajuiseksi.

WHAT KICKSTARTER GETS OUT OF THIS?

Ja kuten aina jossain tarinan keskivaiheilla joudutaan ikävä kyllä paljastamaan jotain raadollistakin taivaallisen ideaalisesta kestokampanjasta! Nimittäin Kickstarter ei tee tätä tietenkään aivan ilmaiseksi ja tämä ei siis ole mikään hyväntekeväisyyskampanja. Yritys kerää itselleen 5% jokaisesta toteutuneesta rahoituksesta sen jälkeen kun projekti saa rahoituksen. Ja lisäksi laskutetaan tietenkin Amazon luottokortin käytöstä aiheutuneet kulut 3-5%. Muita kuluja ei ole, joten jos esim. rahoitus ei onnistu niin taiteilija ei käytännössä menetä mitään ja on aina kuitenkin yhtä kokemusta rikkaampi. Tämä pitää kokeilemisen kynnyksen matalana ja takaa aina suuren suunnitteilla ja esillä olevien projektien määrän. Systeemi pyörii kuin itsestään ja ruokkii itse itseään ja Seth Godinin peräänkuuluttama DIY-ajattelukin kukoistaa samalla aivan kuin huomaamatta.

MEDIA VISIBILITY

Kickstarteria on helppoa ja kiinnostavaa seurata. Vaikkakaan Kickstarteria ei ole välttämättä helppo bongata internetistä vielä meillä päin (koska projektit eivät vielä toimi täällä), on sen seuraaminen todella helppoa sen jälkeen kun sen löytää verkosta ensi kertaa.



Kickstarterilla on omat webbisivut (linkki) ja he ovat mukana myös Twitterissä ja lisäksi Facebookissa, jossa heillä on n.51.000 fania.


He julkaisevat blogia Tumblr alustalla ja lähettävät tilauksesta viikkokatsauksen sähköpostitse.



Voit myös tilata RSS-syötteen heidän blogistaan. Lisäksi voit olla viraaliefektin levittämisketjussa mukana nappaamalla jokaisesta Kickstarterissa esillä olevasta projektista oman Widgetin ”Grab the Widget”-toiminnolla ja linkittämällä sen omille sivuillesi. You Tube sivuilta voit tietenkin jakaa linkkejä projektistasi kannattajillesi myös.



Verkkosivuilla projektien rahoitusaikataulun seuraamista on helpotettu luokittelun avulla esim. Uudet & Huomionarvoiset, Suosittuja tällä viikolla, Päivän Projekti jne:



Ja täytyy kyllä myöntää, että kun sivustolta voi non-stop seurata taulukoita, jotka kertovat alituiseen paljonko niitä dollareita varainkeruutavoitteesta vielä puuttuu niin seuraamisessa on myös omanlaisensa jännitysmomenttikin mukana! Jos 99% tavoitteesta on täytetty ja kampanjalla on 15 minuuttia henkitoreista elinaikaa niin tulee kieltämättä kiusaus laittaa sinne rahaa jos kyseessä on joku itselleen tärkeä taiteellinen tuotos.

Tässä esimerkkikuvat eräästä toteutumatta jääneestä projektista sekä toteutuvasta projektista:



OPENNESS AND TRANSPARENCY

Pidän Kickstarterin avoimesta toimintatavasta. Kickstarterin sivustolta löydät myös osion, jossa voit käydä kurkkaamassa jokaista heidän kahdeksastatoista työntekijästä, sieltä löytyvät täydelliset nimet sekä lisäksi heidän omat naamansa. Myös projektien ja kampanjoinnin tulokset ovat kaikkien luettavissa kuten aiemmin mainitsin. Meet the team!


CO-OPERATION

Kickstarter ei toimi täysin yksin. Se toimii läheisessä yhteistyössä useiden tunnettujen, enimmäkseen USA:ssa toimivien luovien alojen yhteisöjen kanssa toimien ikäänkuin katto-alustana  myös jo näitä huomattavan suuria yhteisöjä hyödyntäville taiteilijoille ja heidän projekteilleen: Sundance Institute, Kill Screen, Vimeo, Rhizome, You tube...

Lopuksi vielä havainnollistamisyritys siitä miten taidekampanjat Kickstarter sivustolla etenevät -



Kerrankin on keksitty jotain oikeasti kivaa ja hyödyllistä!!!

Fanitan.

Twiittaa sinäkin Kickstarterista heti kavereillesi!

perjantai 4. maaliskuuta 2011

Kirjoita kiinnostavasti!!

Näin esittelee itsensä eräs satunnainen esimerkkibloggaaja nimimerkillä SOTKUHOLISTI:

Luovassa kaaoksessa kotiansa järjestelevä sotkupetteri. Työssä käyvä perheenäiti, joka on päättänyt raivata talonsa ihmisasuttavaksi neljän vuoden kuluessa askel askeleelta. 

Kiinnostuitko?

Ainakin minä kiinnostuin tyypistä ja hänen ajatuksistaan.

Hän jatkaa...

Kodissamme riittää paperiroinaa. Kasoja peuhataan, kun pitää selvitellä, miksi posti toi karhulaskun tai milloin on viimeksi tilattu polttoöljyä. Huushollissamme on näitä katastrofialueita aikas paljon. Yksi uberkamala on autokatos. Sen siivoamisessa ei kaksi tai kolme jätesäkkiä tunnu missään. Tänne tarvitaan monta peräkärryä ja sorttiasemaa. Alkuun olin iloinen siivousmuija. Nyt alkaa nuttura kiristää.

Mielenkiintoista!!!

Voin miltei samaistua hänen tuntoihinsa oman neljävuotiaan sotku-iitan äitinä...

Nyt kun varsinaiset  referoinnit  ja ennalta-annetut kotitehtävät alkavat olla pikkuhiljaa tehty, voinkin alkaa miettiä enemmän blogikirjoittamisen yleisiä syntyjä syviä. Rakastan kirjoittamista ja mielestäni hyvien tekstien ja tarinoiden päivittäinen lukeminen on elämää avartava kokemus.

Luin hiljattain erään erittäin hyvän esityksen kirjoittamisesta. Kirjan nimi on Kirjoita kiinnostavasti ja sen tekijä on kouluttaja Taina Uimonen. Se on humoristisesti kirjoitettu tyyliopas ihmisille, jotka kirjoittavat erilaisia työelämän tekstejä mm. verkkosivuille, lehtiin ja muihin julkaisuihin.

Kuva: www.infor.fi

Uimonen kiteyttää sanottavansa yhteen lauseeseen: Jos tekstisi eivät ole kiinnostavia, niitä ei lue kukaan!

Miksi siis pitää blogia? Omaa lukollista päiväkirjaa voi kotona pitää itseään varten muutenkin. Pitää kirjoittaa itsensänäköistä tekstiä kerrankin muita varten. Pois turha itsensä kanssa painiminen ja vauhtia sulkakynään (=näppikseen)!

Uimonen kysyy, onko tekstissäsi kiehtovia tarinoita ja tuoreita vertauksia? Kerrotko kiintoisia esimerkkejä ja yksityiskohtia? Kuuluuko lainauksistasi ihmisen ääni? Onko ilmaisussasi väriä ja verevyyttä? Uskaltaudutko kuvakieleen? Miten on sanavarastosi laita?

Kokoan tähän muutamia Uimosen antamia verrattomia yleisohjeita blogikirjoittajille, myös ylläoleva bloggaaja löytyy esimerkkinä samaisesta Uimosen kirjasta:

KIRJOITA ASIOISTA JOISTA OLET INNOSTUNUT

RAJAA TEKSTISI JA PÄÄTÄ ENNEN KIRJOITTAMISTA MITÄ ASIASTA AJATTELET

KIRJOITA RENNOSTI, ÄLÄ VIIMEISTELE LIIKAA ÄLÄKÄ JÄYKISTELE

POHDI MILLAINEN MIELIKUVA BLOGISTASI JA SINUSTA KIRJOITTAJANA SYNTYY, TEE TEKSTISTÄSI ITSESI NÄKÖINEN

SEKOITA ROHKEASTI KIRJOITTAMISEN TYYLEJÄ, KIRJOITA HAUSKASTI

OLE REHELLINEN, PALJASTA ASIASTASI TAI ITSESTÄSI JOTAIN YLLÄTTÄVÄÄ

TEE POSTAUKSELLE VETÄVÄ ALKU JA LOPPU

Itse olen ihmetellyt monien muiden lajitovereitteni tavoin mikä ihme ihmisiä kiinnostaa Tuksussa?
Missä Tuksu tänään on? Mitä hän tänään toilailee ja ajattelee? Mitä väliä??? Voi Tuksu Tuksu.
Siinähän se onkin, että ei periaatteessa mitään mutta kovasti vaan kaikkia kiinnostaa. En ole henkilökohtaisesti ollut koskaan itse varsinaisesti Tuksusta kiinnostunut mutta olen kiinnostunut siitä, miten hän kykenee jatkuvasri hämmentämään soppaa ja synnyttämään keskustelua.

SYNNYTÄ KESKUSTELUA!

Olen istunut junassa Suomen halki ja metrossa Mellunmäestä Kamppiin ja kuunnellut eräänkin puhelinkeskustelun vierestä. Sen perusteella voin helposti veikata että kaikista triviaaliaiheista top 10:ssä keikkuu Tuksu. Häntä analysoidaan ja hän on kiinnostava mediapersoona. Hänessä on munaa ja hänellä ei nuttura kiristä. Otetaan siis hänestä opiksemme blogipostausten laatimisessa:

Älä siis jännitä sitä miltä näytät kun kirjoitat! Kirjoita itsesi näköistä tekstiä, se kiinnostaa.

Taina Uimosen kirjaa voi tilata mm. täältä
http://www.infor.fi/Kirjakauppa/Kirjoittaminen/Kirjoita-kiinnostavasti

torstai 3. maaliskuuta 2011

Markkinointi ennen internetin tuloa ja sen jälkeen

Smith,P. & Taylor, J. Marketing Communications, 2004

Kasvuun perustuvan liiketoiminnan aikaansaamiseksi huolehdi että yritykselläsi on markkinointisuunnitelma ja eri viestintävälineitä hyödyntävä markkinointiviestinnän strategia. Selkeä markkinointisuunnitelma auttaa sinua kohdentamaan tarvittavat markkinointitoimenpiteet tehokkaasti ja varmistamaan että teet oikeita asioita ja olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Suunnitelman tulisi sisältää aina myös keino mitata ja valvoa tavoitteittesi toteutumista.
Paul R. Smith esitteli meille 1990-luvulla markkinointisuunnitelman teon muistisäännöksi SOSTAC-mallin, joka toimii nykyään monen menestyvän yrityksen liiketoiminnan pohjana. Kyseisessä mallissa markkinointisuunnitelma jaetaan kuuteen eri osa-alueeseen, joista SOS-osa on tavoitteellinen ja TAC-osa toteutuksellinen. Toteutusosaa harvemmin pystyy toteuttamaan ilman suunnittelua kun taas vaihtoehtoisesti huono toteutus heittää hukkaan tavoitteiden tekoon käytetyn ajan:

• S = Situation.  Tee nykytilanteesta analyysi. Missä tilanteessa yrityksesi on nyt?
• O = Objectives. Missä tilanteessa yrityksesi haluaisi olla?
S = Strategy. Tavoitteet. Mitä tavoittelette ja saavutatte?
Kartoita alussa oma toimintaympäristösi, analysoi kilpailijasi ja asiakaskuntasi/kohderyhmäsi, keitä he ovat? Käytä tarvittaessa apuna tilanneanalyysin tekoa tukevia analyyseja kuten esim. SWOT (Strengths-Weaknesses- Opportunities- Threats)  ja PEST (Political, Economic, Social, Technological) - analyyseja, joissa pääpiirteissään selvität yrityksesi vahvuudet, kilpailuedut, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet sekä skannaat toimintaympäristösi ulkoisen makroympäristön yleistä tilaa. Määrittele sen jälkeen strategiset tavoitteet ja se markkina-asema, jota oman tuotteesi markkinoilla tavoittelet, haluatko olla markkinajohtaja vaiko riittävän hyvä peesaaja? Voit käyttää hyödyksesi esim. SMART testiä selvittääksesi ovatko tavoitteesi käytännöllisiä ja mitattavia.

o Specific (tavoitteet numeroissa)
o Measurable (mitattavuus ja saavutettujen tulosten vahvistaminen)
o Actionable (toteutettavuus)
o Reasonable (realistisuus)
o Timed (toimintojen aikataulutus)

T = Tactics. Toimintasuunnitelma. Minkä viestin haluat välittää? Miten ja millä työkaluilla ja resursseilla tulette toimimaan? Tässä vaiheessa markkinointisuunnitelmassa on syytä muistaa kolmen M:n sääntö resursseista:

o Men (henkilöresurssit)
o Money (budjetti)
o Minutes (aika)

A= Action. Käytännön toimenpiteet. Kuka tekee mitäkin ja milloin? Voit käyttää esim. markkinoinnin tukena E.St.Elmo Lewisin v. 1898 kehittämää markkinointi kommunikaatiomallia AIDAA tukena.

o Attention (saa asiakkaan huomio kiinnittymään tuotteeseesi)
o Interest (saa asiakas kiinnostumaan painottamalla tuotteen hyviä ominaisuuksia)
o Desire (saa asiakas vakuuttuneeksi siitä, että hän haluaa tuotteen)
o Action (johdata asiakas tekemään päätöksen esim.ostotapahtuman)

C = Control. Tulosten toteutumisen valvonta ja mittaaminen.Varmistukaa että olette perillä!

Määrittele keinot, joilla tavoitteet saavutetaan. Päätä tämän jälkeen käytössä olevat resurssit ja se kuka tekee, mitä tekee ja milloin tekee sekä lisäksi missä ajassa tehdään. Action vaiheessa sitten vaan hihat heilumaan eli tehdään saatavilla olevalla porukalla se työ ja toimenpiteet joita on suunniteltu.  Työn tuloksia mitataan ja määritellään ja hiotaan jatkuvasti, ja riippuen tavoitteiden laadusta ja mitattavan  projektin elinkaaresta, saavutettiinko asetetut tavoitteet vai ei ja jos ei saavutettu, niin tutkitaan mikä koko prosessissa mättää.

Nykyäänhän...


Pyrimme markkinointisuunnitelman tekemisessä ja suunnittelussa käyttämään laajasti hyödyksi sähköisiä työkaluja ja internettiä. Tieto ja tutkimustulokset kulkevat verkossa nopeasti ja ovat suurelle osalle ihmisistä jatkuvasti saatavilla. Jokaisella meistä on mahdollisuus nopeasti saada tietoa oman alamme kehitystrendeistä sekä hintakilpailusta mikäli vain aikaa ja energiaa asioiden jatkuvaan seuraamiseen netistä löytyy. Olennaisen erottaminen epäolennaisesta korostuu.

Kaikki tapahtuu nopeassa tempossa ja lopputulosten todentaminen on muuttunut helpommaksi ja tarkemmaksi. Työkalut, markkinointiin käytetyt kanavat sekä itse asiakkaat toiveineen ja vaatimuksineen ovat myös muuttuneet varsin lyhyellä aikavälillä. Jotkut yritykset ovat mukauttaneet toimintaansa pikkuhiljaa. Toiset ovat auttamatta tippuneet kelkasta tai ovat pystyneet tuotteestaan ja asiakasuskollisuudestaan riippuen roikkumaan jotenkuten bisneksessä mukana vanhanaikaisillakin markkinointi- ja myyntimenetelmillä.

Nykyasiakkaat haluavat sähköisten viestintäkanavien kautta olla jatkuvassa reaaliaikaisessa vuorovaikutuksessa niin yrityksien kuin muiden kuluttajien ja asiakkaiden kanssa. He haluavat kuulua ja tulla kuulluiksi. Lähimmissä asiakas-yritys suhteissa monet asiakkaat kokevat olevansa ikäänkuin itse mukana luomassa ja rakentamassa kannattamansa yrityksen imagoa. He välittävät yrityksen sanomaa ja tietoa tuotteista eteenpäin sähköisessä mediassa (sähköpostit ja sosiaalinen media) eteenpäin ja tekevät näin joskus jopa huomaamattaankin ilmaista ja yritykselle elintärkeää myynninedistämis- sekä brändinrakennustyötä.

Vanha painettu markkinointimateriaali on suureksi osaksi korvattu sähköisellä mainonnalla ja pikkuhiljaa myös osa yritysten toimitiloista ja kauppapaikoista on vaihtunut sähköisiksi nettikaupoiksi. Mielipiteiden nopea päätyminen verkkoon luo haasteita yrityksen asiakastyytyväisyyden ja maineenhallinnan ohjaamiseen, sillä mainostajat, jotka lupaavat perättömiä, joutuvat nopeasti ison asiakaskunnan epäsuosioon ja myynti laskee kuin lehmän häntä kannatuksen laskun myötä. Internetin tulo ei kuitenkaan koskaan poistanut tarvetta kaiken markkinoinnin perustana olevaan markkinointisuunnitelmaan.

”Ennen vanhaan” ja aikaan ennen internettiä...

Markkinointisuunnitelma oli jo tärkeä perusta yrityksen toiminnassa. Tuolloin monien isompien yritysten markkinointiviestintää suunnattiin usein massamedian avulla joko todella suurille ihmismäärille ilman tarkempaa segmentointia tai vastaavasti pienissä yrityksissä se saattoi olla sentraali-santrojen välitystoimenpiteiden varassa tapahtuvaa pikku puuhastelua. Mainonta oli yksisuuntaisempaa asiakkaan suuntaan. Massamediassa informaatio kulki hitaammin ja massamediaan tähdättyjä mainoskampanjoita valmisteltiin pitkään asiantuntijavoimin. Tuotos tuli tuutista ulos yleensä kerran tai muutaman kerran tiettynä viikonpäivänä ja tiettyyn kellonaikaan tavoittaen potentiaaliset asiakkaat enimmäkseen sattumalta - mikäli asiakas sattui olemaan television tai radion ääressä juuri oikealla hetkellä. Nykyään asiakas useimmiten itse valitsee milloin hänellä on johonkin asiaan tarve ja tilaus ja milloin hän itse haluaa saada tietoa tuotteista.

Kuva: www.freedigitalphotos.net



Markkinointiviestintää tehtiin ennen varsin henkilökohtaisesti postitse tai telefaxilla lähetetyn myyntikirjeen muodossa yrityksen asiakasrekisterissä oleville asiakkaille. Myyntikirje printattiin tietokoneelta puhtaalle paperille. Jokainen myyntikirje pistettiin omaan kirjekuoreen ja kirjekuoren päälle liimattiin osoitetarra, jonka jälkeen se useimmiten vietiin vielä postimaksukoneen eli frankkeerauskoneen lävitse. Tai vaihtoehtoisesti jokaiseen kirjekuoreen liimattiin näppärin sormin joku kaunis ja mahdollisesti parhaiten oman tuotteen imagoon sopiva postimerkki - mikäli sellainen oli saatavilla.  Nykyään postimerkitkin pystytään suunnittelemaan itse omista digikuvista ja tilaamaan ne varsin nopeasti internetistä. Frankkeerauskoneesta kirje kuljetettiin postiin.

Ja mikäli elettiin ajassa ettei vielä ollut tietokonettakaan niin koko asiakasrekisteri oli tietysti kirjoitettu vanhanaikaisella kirjoituskoneella paperille ja kirjeet kirjoitettiin käsin – tietenkin vesileimapaperille. Viestintä tapahtui enimmäkseen suorassa puhelinyhteydessä tai faksin välityksellä. Onpa ollut jotain elämysmatkailumarkkinointia aikoinaan myös vallan vanhan teleks-laitteenkin varassa. Se olikin veikeä laite se.

Kuva: www.shutterstock.com



Mikäli kyse oli kansainvälisestä markkinoinnista niin henkilökohtainen kielitaitosi puhelimessa saattoi olla ennen ratkaisevassa roolissa monien myyntitapahtumien onnistumisessa. En väitä etteikö näin olisi jossain määrin nykyäänkin mutta ei ehkä enää niin korostuneesti. Nykyään yrityksien verkkosivut ovat usein, tosin ei lähestulkoon aina, valmistetut ja varustetut useammalla kieliversiolla, jolloin kansainvälisetkin asiakkaat voivat jatkuvasti selailla tietoa yrityksestäsi ja tuotteistasi heidän omilla kielillään. Mutta tässäkin voidaan mennä hienosti metsään: aina ei kannata turvautua Google kääntäjän apuun mikäli kysymys on kielestä, jonka oikeellisuutta et pysty itse tarkastamaan. Käytä siis edelleen ammattitaitoista kielen osaajaa. Kone osaa paljon mutta ei vielä ihan kaikkea. Tuoreessa muistissamme lienee vielä mm. se, kuinka Googlen Kääntäjä-ohjelma käänsi sanat ”iloinen ruotsalainen” kaikilla tarjolla olleilla kielillä muotoon ”homot ruotsalaiset”. Tällä tuskin tarkoitushakuisesti kosiskeltiin lisäkannatusta ruotsalaisen asiakaskunnan puolelta.

Ennen internettiä asiakkaita saattoi pienimmissä yrityksissä parhaassakin tapauksessa olla vain muutamia satoja ja markkinointiviestintä oli usein muutamien edellämainittujen keinojen varassa. Silloin soitettiin vain tärkeimmissä asioissa ja myyntikampanjoita pidettiin harvemmin. Joskus saatettiin myyntiä edistää kutsuvieras-asiakasilloilla, mikä oli sinänsä piristävä lisä ja toi asiakkaan lähemmäs yritystä ja sen edustajia. Internetin kautta nykyään tapahtuva kauppa on melko steriiliä siinä mielessä että usein tuotteen ostaja ei tiedä asioinnin kohteena olevasta yrityksestä tai sen henkilökunnasta muutakuin nimet ja sähköpostiosoitteet yrityksen webbisivuilla. Isoimmilla yrityksillä on ihmisen kasvot, vrt. esim. Nokian Ollilat, Kallasvuot ja Eelopit. Keskisuurten yritysten kasvot on lähestulkoon samat kuin yrityksen internet-sivut ja kaikkein pienimpien yritysten kasvot palautuvat taas ihmisen näköiseksi. Milloin muuten itse viimeksi käännytit omilla kasvoillaan pölynimuria, jalkahoitovälineitä tai vaikkapa puolalaisia puukynäpiirustuksia ovellasi kaupittelevan ihmisen?

Internetin aikakaudella käy usein niin, että mitään läheistä kauppakumppanuussuhdetta ei synny helposti ja kadulla myyjä ei osaa moikata asiakastaan. Tämän myötä myös asiakasuskollisuus saa uusia ja mielenkiintoisia piirteitä. Koska sinulla ja yrityksellä ei internetin aikakaudella ole välttämättä omia kasvoja ja et puhu omalla äänelläsi, asiakkaalla on matalampi kynnys seuraavan hyvän alennuksen tai tarjouskampanjan tullen kohdalle hypätä toisen yrityksen asiakkaaksi. Asiakas tietää, että et tule soittamaan hänelle henkilökohtaisesti ja kysymään että mikä tuotteessasi oli vikana.

Ennen internettiä suureen osaan asiakkaita ei ehditty pitämään järjestelmällisesti yhteyttä. He eivät saaneet joka viikko yrityksesi viikkokatsauksia ja tarjouskirjeitä, eikä heidän mielipiteitään hyvässä ja pahassa voinut eikä tarvinnut kuulla läheskään joka päivä. Palautteet kulkivat usein kirjeinä kirjepostin joukossa suoraan asiakkaalta yrityksen edustajalle ja ne pistettiin tarkastelun jälkeen niille kuuluvaan mappiin ilman että muut asiakkaat olisivat voineet reaaliaikaisesti jakaa kanssasi kokemuksia ja kommentoida antamaasi palautetta. Etuna tässä oli tietenkin se, että pahimman laatuisetkin munaukset palvelussa saattoivat jäädä vain suppean piirin tietoon siinä missä nykyään sillä voisi olla paljon kauaskantoisempi vaikutus. Ennen pienet yritykset pelasivat fakseilla ja puhelinluurin kanssa ja isommat kiersivät kuumeisesti isommalla rahalla erilaisia messutapahtumia ja näyttelyitä, järjestivät erilaisia markkinointitempauksia sekä lisäksi panostivat TV- ja radiomainontaan.

Tässä muistin virkistämiseksi ja tekstin elävöittämiseksi hieman lyhennelty wikipedia-ote suuren amerikkalaisen Ford yhtiön markkinoinnista aikaan jota voi jo nykyään kutsua käsitteellä ”ennen vanhaan” – aikaan ennen internettiä. Esimerkki toimii sekä aikansa kuvaajana että myös hyvänä esimerkkinä onnistuneesta, tavoitteellisesta ja sen ajan keinoin mitattavasta myyntikampanjasta sekä lisäksi onnistuneesta mielikuvamarkkinoinnista:

Ford Mustangin Markkinointikampanja vuonna 1964 –  auto vapauden symbolina
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang

Ford Mustang esiteltiin yleisölle Suomessa Jyväskylässä ARE Oy:n autonäyttelyssä 12.4.1964. Tämä oli siis ennen kuin Yhdysvalloissa, jossa se esiteltiin 13.4. alkaneessa New Yorkin autonäyttelyssä.Samaan aikaan kun lopullista tuotantomallia hiottiin valmistuskuntoon, Fordin markkinointiosasto suunnitteli uutuuden myyntikampanjaa. Vuosittaiseksi myyntitavoitteeksi oli otettu varovainen 100 000 kappaletta ja lähtömyyntihinta oli 2320,96 $ eli noin puolet Chevrolet Corvetten hinnasta.
Vaikka uutuuden mallinimi olikin peräisin lentokoneelta, mainonnassa sille haluttiin aivan muu assosiaatio. 1960-luku oli muun ohessa television kulta-aikaa ja aikansa suosituin tv-ohjelmatyyppi olivat lännensarjat; Bonanza, Wagontrain, Rawhide, The Virginian, jne.. Ei siis ihme että autokin haluttiin yhdistää villin lännen avoimiin preerioihin ja tehdä siitä vapauden symboli.
Mustangin pitämiseksi otsikoissa markkinointiosasto suunnitteli useita pr-temppuja, esimerkiksi Henry Ford II:n veljenpoika ajoi lounaalle Detroitin keskustaan mustalla esituotanto-Mustangilla ja Newsweek uutisoi tapauksen.
Huhtikuun 16. päivä sanomalehdissä julkaistiin ilmoitus jonka mukaan "illan jännittävin tv-ohjelma tulee olemaan mainos kello 21.00" ja illalla 29 miljoonaa katsojaa näki uuden automallin yhtaikaisen paljastuksen ABC, NBC, ja CBS kanavilla.

Kuten ylläolevasta Ford Mustangin esimerkistä havaitsemme, markkinointikampanjan onnistumisen todentaminen tapahtui tuolloin television katsojalukuarvioiden perusteella. Se ei tietenkään kerro suoraan myynnin lisäyksestä vaan näkyvyyden lisääntymisestä mutta sitä kautta tietenkin potentiaalisesta myynnin noususta.
Nykyään yritykset saavat näkyvyyttä internetissä omien websivujen lisäksi eritoten sosiaalisen median keinoin Facebookissa, blogeissa, Twitterissä, You Tubessa ja erilaisin maksetuin internetmainonnan keinoin. Yrityksen on mielellään oltava myös eri internetissä toimivien hakukoneiden hakutulosten kärkipäässä taatakseen parhaimman mahdollisen näkyvyyden, jolloin myös hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi ovat asioita, joita siis sinunkin pitäisi ottaa huomioon kun markkinoit jotakin tai teet yrityksellesi webbisivuja. Internetmainonta on kustannustehokasta ottaen huomioon olemassaolevan potentiaalin tavoittaa isompi näkyvyys, mikäli vain mainostaminen on toteutettu ja suunniteltu oikein. Paras tapa markkinoida tuotetta on hyvän ja toimivan tuotteen yhdistäminen hyvin suunniteltuun näkyvyyteen. Valitettavan usein näistä jompikumpi puuttuu. Jos huomiota satsataan liikaa pelkkään näkyvyyteen ja internetmarkkinointiin ja luullaan että niiden avulla tuote myy paremmin, saattaa joskus unohtua se lopullinen tuote ja sen kehittely. Huono tuote ei myy edes hyvällä markkinoinnilla. Vastaavasti taas hyvän tuotteen myyminen kärsii jos sillä ei ole mediassa näkyvyyttä tai jos sitä markkinoidaan väärällä tavalla.

Tuotetta ei enää myydä luukulta rahaa vastaan. Verkossa  tapahtuva kaupankäynti lisääntyy koko ajan ja siihen liittyvä mainonta vastaavasti myös. Nyt periaatteessa kuka tahansa voi markkinoida pienellä ponnistelulla tuotteitaan verkossa. Huonolla suunnittelulla ja toteutuksella kyhätty mainos internetissä voi kuitenkin äkisti nollata mainostamisen helppouden mukanaan tuomat edut. Esimerkiksi kirjoitusvirheet mainostekstissä tai jokin vielä isompi kömmähdys saattavat tulla kalliiksi.

Mutta Fordeja ei edelleenkään myydä verkossa, paitsi käytettyinä vaihtoautoina. Sinut ohjataan Fordin verkkosivuilta lähimmän jälleenmyyjän luo, voit selailla eri malleja ja vertailla hintoja ilman että tilaat postikortilla autovalmistajalta tuotekatalogin postitse. Mitä todennäköisimmin nykyiset ”sähköisesti valveutuneet fordilaiset” tekevät näkyvää bannerikampanjointia ja ovat hyvin esillä myös muilla eri markkinointisivustoilla. He seuraavat websivujensa ja mainostensa kävijämääriä ja klikkauslukuja hyödyntämällä kävijäseurantaohjelmia (esim. Google Analytics). He saavat kävijöistä tietoa (kuka ja milloin kävi websivuilla, kauanko viihtyi ja miltä sivuilta poistui jne.) jonka jälkeen he pystyvät entistä tarkemmin kohdentamaan oikeata sisältöä oikeille asiakkaille. He segmentoivat asiakkaitaan esim. eri automallien tai lisävarusteiden potentiaalisiksi ostajiksi. Mikäli mainos ei tavoita riittävän hyvin asiakaskuntaa eikä tuo myynnin tai näkyvyyden lisäystä niin he vaihtavat toiseen mediaan ja voivat esim. kokeilla vaikkapa mobiilia hyödyntävää mainontaa seuraavaksi.

Vaikeammaksi haasteeksi kuin pelkkä asiakkaan huomion tavoittaminen internetissä onkin muodostunut asiakkaan kalastaminen internetin verkkovesistä niin, että hän jäisi juuri sinun koukkuusi ja kiinnostuisi tilaamaan juuri sinun tuotteesi tai palvelusi.

Olet varmaankin kiinnittänyt huomiota tietä kysyessäsi siihen tosiseikkaan, että ihmiset eivät välttämättä enää itse muista ja tunne kadunnimiä. Aivan lähellä kohdetta asuvakin saattaa todeta että ”en tiedä sillä minähän vain asun täällä”. Kadunnimet rasittavat ihmismuistia usein vain sen hetken, joka kuluu nimen kuulemisesta siihen kun se jo syötetään navigaattoriin. Ennen asiakkaat tiesivät missä katuosoitteessa autokauppasi oli ja että juuri sinä myit niitä laadukkaimpia autoja. Ja jos he eivät löytäneet myymälääsi niin aina joku satunnainen ohikulkija, jolta saattoi pysähtyä kysymään, tunsi liikkeesi ja opasti kysyjän perille. Nykyään liikkeesi lähellä ulkoilemassa oleva tuulipukupariskunta mulkoilee epäilevästi tietä kysyvää asiakasta ja ihmettelee aluksi oletko aikeissa ryöstää vai mitä ja sen jälkeen päivittelevät sitä, ettei sinulla ole vielä autossasi tai puhelimessasi navigaattoria. Jos kerrot omistavasi älypuhelimen mutta et vain tajunnut hyödyntää sitä suunnistuksessa niin he kehottavat sinua kansainväliseen KVG-tyyliin siirtymään älypuhelimen välityksellä internettiin ja tarkistamaan oikea osoite ja sijainti sen avulla. Pariskunnan uteliaisuus tätä kehityksen kelkasta tipahtanutta kyselijää kohtaan kuitenkin herää ja he tiedustelevat puhelinmerkkiäsi ja sitä kumpi käyttöjärjestelmistä mahdollisesti: Nokian Symbian vai Googlen Android. Saatuaan sinulta vastauksen he ilmoittavat tuoreen mielipidegalluppinsa tulokset heti omien älypuhelimiensa kautta facebook profiilissaan sadalle tuttavalleen, jotka juuri tahoillaan parhaillaan harkitsevat uuden hiplauspuhelimen ostoa. Jos kerran sinun valintasi oli Android niin tästä on pakko kertoa kavereille. Näin olet huomaamattasi mukana Android käyttöjärjestelmän markkinointikampanjassa! Suurin osa nykymarkkinoinnista on mielikuva ja mielipidemarkkinointia ja se etenee verkostoissa.

Odotellesamme  iPadien paranneltuja versioita, ihmettelemme miten nopeaksi onkaan sähköisen median hyödyntämisen aikakaudella muuttunut myös monien myytävien tuotteiden, etenkin teknisten, elinkaari!!

tiistai 1. maaliskuuta 2011

Insights into the implementation of mobile marketing campaigns

Artikkeli “Insights into the implementation of mobile marketing campaigns” (Karjaluoto, H., Lehto, H., Leppäniemi, M. ja Mustonen, T. (2007), International Journal of Mobile Marketing, 2(2), ss.10-20)
esittelee sekä mobiilimarkkinointikampanjan teoriaa ja käytännön toteutusta.

Mobiilimarkkinointikampanjoissa sisältö välitetään vastaanottajalle henkilökohtaisen langattoman viestintälaitteen avulla, yleisimmin tekstiviesteinä tai mobiilin kautta toimivina sähköpostiviesteinä, mutta myös mahdollisilla muilla keinoin, kuten joko ilmaisilla tai maksullisilla soittoäänillä, näytönsäästäjillä, peleillä, multimediaviesteillä ja musiikilla.

Artikkelia summaten, mobiilikampanja lähtee liikkeelle ennen muuta hyvästä suunnittelusta. Kampanjan huolelliseksi läpiviemiseksi listataan niin kutsuttu viiden ämmän muistilista, josta ei kannata suunnittelussa ja toteutuksessa lipsua (sit. po Kotler 2003: 590-609):

SUUNNITTELUN ”ÄMMÄT”

Mission – aseta kampanjalle tavoite ja rajaa kohderyhmä, mieti myös oman toimintasi näkökulmasta oletko suunnittelemassa niinsanottua Pull- vaiko Push-markkinointikampanjaa
Money – päätä paljonko käytät siihen rahaa
Message – valitse huolellisesti mainosviesti, sen kieli ja sisältötyyppi (teksti, kuva, ääni): mitä, kenelle ja miten haluat sanoa.
Media – päätä kampanjassa käytetty viestintäkanava ja tekniikka sekä muut mahdolliset tukiviestinnän muodot
Measurement – mittaa kampanjan loputtua sen vaikutus ja teho etukäteen tehdyn tavoitteen ja suunnitelman mukaan ja aina kampanjan näkökulmasta: lisäsikö haettua tunnettavuutta, tietoa yrityksestä vaiko suoraa myyntiä?

Tämän jälkeen on luonnollisesti vielä tarpeen ottaa mittausten tuloksista opikseen.

HUOMIO TEKNIIKKAAN

Kiinnitä huomiota kampanjan toteuttamisen teknisiin seikkoihin,  esim. testaa viestin välittymisen tekninen toimivuus eri laitteisiin huolellisesti ennen kampanjan virallista aloitusta. Mikäli osa kohdeyleisöstä ei jostain pienestä teknisestä esim. yhteentoimivuuteen liittyvästä seikasta johtuen ikinä tavoita viestiäsi, valuu suuri osa uhraamastasi ajasta ja rahasta hukkaan.

Artikkelissa tähdennetään, että kampanjaan saadaan lisää tehoa kun se yhdistetään yrityksen muuhun perinteisempään markkinointiin (websivut, painotuotteet, radio, TV). Olennaista on muistaa, että kampanjan kohteena oleva yleisö on itsessään sisältöä luova kokonaisuus – he vaikuttavat suoraan siihen mitä sanotaan, miten sanotaan ja missä sanotaan. Ihmisten yksityisyyden kunnioittamiseen tulisi pyrkiä myös mobiilikampanjoinnin yhteydessä.

VIRAALIEFEKTIÄ JAHTAAMASSA

Tehokkainta kirjoittajien mukaan kampanjointi on silloin kun se saa aikaan suuren viraaliefektin, eli että kampanjaviestit siirtyvät ensisijaiselta saajalta seuraaville sekundäärisille uusille saajille, joten siihen kannattaa pyrkiä mikäli se sopii muuten markkinointikampanjan luonteeseen.

Kuten aina, artikkelin kirjoittajat kuvaavat tekstissään mobiilikampanjointiin liittyviä niin hyviä puolia kuin mahdollisia haasteitakin, jotka esim. huonon suunnittelun tai toteutuksessa tapahtuneen sähläyksen takia saattavat viime kädessä pilata kampanjan lopputuloksen. Listaan niitä tässä artikkelin pohjalta lyhyesti PRO ja CON sanojen alle.

PROS:

  •  mahdollistaa tarkan, oikean ja tehokkaan kohdennuksen – oikea sisältö oikealle henkilölle
  • verrattuna perinteiseen yksisuuntaiseen mediaan mobiilimarkkinointi mahdollistaa interaktiivisen ja suoran  henkilökohtaisen kontaktin - persoonallisuuden aspekti.   
  • reaaliaikaisuus, asiakkaan lähes non-stop tavoitettavuus missä tahansa ja milloin tahansa – nopeus 
  • kätevä tapa ilmoittaa tarjouksista ja järjestää kilpailuja – haasteiden ja mahdollisuuksien tarjonta (call- to-action vs. pure demand of attention)
  • toimii brändin rakennuksessa
  • mahdollistaa esim. aikaansidottujen mediateasereiden levittämisen
  • mahdollistaa nopeat, esim. viimehetken tiedustelut, mielipiteen vaihdon ja palautteen
  • mobiiliviestin helppo ja nopea välittäminen eteenpäin viraaliefektin luomiseksi ja uusien asiakkaiden löytämiseksi 
  • kampanjatulosten seuranta ja arviointi helppoa ja nopeaa
  • kustannustehokkuus

CONS:
  • huonosti kohderyhmälle suunniteltu sisältö ja viesti saattaa pilata kaiken yllämainitun hyvinkin tehokkaasti kohderyhmän 
  • asiakastietokanta yhteystietoineen on puutteellinen tai puuttuu kokonaan 
  • EU:ssa asiakkailta tarvitaan lupa (EUR-Lex, 2002) mainosviestien lähettämiseen ja niiden kerääminen saattaa viedä aikaa mikäli ne eivät ole valmiina kun kampanjaa aletaan suunnitella.
  • tekstiviestikampanjan huono ajoitus, esim. vääränä päivänä ja väärään aikaan voi olla kampanjan kannalta kohtalokas. 
  • liian usein tapahtuva viestien lähetys saattaa asiakkaasta tuntua rasittavalta ja menettää lopulta uutisarvonsa asiakkaan silmissä (vrt. spam), jolloin hän ei enää vaivaudu enää esim. avaamaan ja lukemaan viestiä.
  • mahdolliset ongelmat joidenkin tyyppisten viestien (MMS,WAP, JAVA) välittymisessä ja näkymisessä saajalle
  • tekstiviesteissä 160 merkin rajoite ja se luo haastetta sisällön tuottajalle
  • tylsä, ei-kiinnostusta herättävä, viimeistelemätön ja virheitä sisältävä tai liian pitkä teksti päätyy vastaanottajalle lähestulkoon reaaliajassa peruuttamattomasti luoden välittömästi nopeastikyhätyn ja ehkä myös halvan ja huonon vaikutelman samalla koko kampanjasta (vaikuttaen yrityksen imagoon).